《[C] Putera Kayangan》Bab 10 : One The Way
Advertisement
Tugas aku di dapur dah pun selesai. Melihat rakan rakan lain yang mengemas meja semuanya macam tak cukup kakitangan, aku pun buat keputusan untuk membantu. Ikutkan dah masuk waktu balik. Tapi, tak apalah lagi pun awal lagi. Tadi tiba tiba saja Encik Aydan suruh tutup cafe, buka setengah hari je.
Aku lap meja satu persatu. Pinggan dan cawan aku letak ke dalam troli khas. Aku berganjak ke meja lain dan mata aku menangkap sesuatu berwarna biru yang berbentuk segi empat sama yang tertampal pada gelas. Macam....
sticky note!
•••
guess who is happy because his girl made his favourite coffee? It's me! Hehe... I hope you can be the Barista everyday
<3
•••
Uish, ni tulisan yang sama sewaktu dulu. Yang dia puji Caramel Macchiato aku sedap. Orang sama ke?
Tapi gelas ni memang yang aku guna khas untuk sesiapa yang order Macchiato. Aku toleh ke sekeliling, takut pula aku kalau dia ada tengok aku.
Wait, entah entah...
Amir?!
Makin meliar mata aku tengok sekeliling. Mana tau si Amir tu tengah perhati aku. Kalau betullah si Amir yang tulis ni. First of all, tulisan dia cantik. Second, psycho siot! Aku dah tolakkan? Asal kejar lagi? Eeeee....
Memikirkan pasal Amir membuatkan aku seriau. Baik aku kemas cepat cepat dan balik.
×××××
Sticky note biru tadi aku tampal pada dinding disebelah sticky note yang lama berdekatan meja tulis aku. Aku bandingkan kedua dua tulisan pada kertas itu. Ya, memang sama.
"Tak sangka ada juga lelaki suka aku.. Well, akukan cantik," kata aku sambil memakai skincare pada muka aku dihadapan cermin.
Selesai dengan skincare routine, aku pun mengatur langkah ke katil. Tangan aku mencapai telefon bimbit yang berada tidak jauh dari aku.
Group Ayaan'z cafe ni memang tak pernah senyap tau. Ada saje yang nak diboraknya. Umpat pun ada. Aku hanya sekadar memerhati mereka semua berbual.
Advertisement
Encik Aydan? Dia yang paling beria tau umpat umpat ni. Macam pakcik bawang dah. Kalau group senyap, dia yang akan buat first move "hari ni tak ada gossip ke? Jomlah membawang.. bosan ni," salah satu contoh ayat dia.
Laila pula yang akan memulakan topik. Ada saja dia nak cerita. Costumer, staff, tunang dia pun. Aku? Geleng kepala jelah baca mesej mereka ni.
Kadang terhibur juga.
Tapi sejak ada 'unknow' ni, mereka cakap bertapis. So aku syak 'unknow' yang Encik Aydan masukkan ni orang tua.
Lusa kami dah nak bergerak ke Cameron Highlands. Jadi, esok Encik Aydan bagi kami cuti untuk prepare apa yang patut.. Tak sabarnya!!
Aku punya excited, aku dah mula packing baju aku sikit sikit sejak 2 hari lalu. Barang mandi macam sabun botol kecil semua aku dah masukkan dalam beg galas aku warna merah hitam tu.
Dah lama aku tak pergi Cameron. Yelah, merantau kat negeri orang lama sangat. Harap harap aku tak jumpa orang kampung aku dekat sana. Manalah tau mereka pun pilih Cameron Highlands untuk merehatkan minda dari kesibukan bekerja.
×××××
"Yeay! Akhirnya masanya sudah tiba! Cameron!! Aiman coming for you!" ujar Aiman sambil terkinja kinja.
Nasiblah tak ada orang lain dekat pondok bas ni. Lepas tu, nasib baik juga tak kongsi bas dengan orang awam. Mesti tak selesa nanti. Aku sangat berterima kasih dekat atuk yang sponsor pergi Cameron ni.
"Ya Allah, beruk mana sesat ni?" keluh Encik Aydan sambil gelengkan kepala.
Semua orang berbual bual tentang apa yang akan kami lakukan di sana sebaik tiba hingga balik. Kami semua excited sangat sebab dapat luangkan masa bersama dan kenal antara satu sama lain. Memandangkan aku dan Najla pekerja baru, jadi ini peluang yang baik untuk mengenal hati budi masing masing.
"Tu, tu bas!" jerit Aiman seraya mengangkat beg galas bersaiz sedang dan bagasi dark purple berkilat milik dia.
Advertisement
Mendengar itu, yang lain mula berdiri dan turut mengangkat beg masing masing. Bersedia untuk serbu naik bas.
Tetapi tidak Encik Aydan. Dia hanya duduk bersilang kaki memandang mereka yang bangun.
Aku? Malas nak bangun, jadi aku duduk saja. Biarlah masuk last pun. Aku malas nak berebut.
Bas berwarna biru menghampiri. Semua orang dah panjang leher untuk tengok bas tu. Mereka dah macam tengah ready untuk lumba lari aku tengok.
"YEAYY!!!" mereka mula bersorak.
Tapi bas tu langsung tak ada tanda tanda nak berhenti.
"EHHHH?!" kata mereka serentak.
"Asal bas tu jalan terus?!" kata Afiq dengan nada tinggi.
"Bas scam kita ke?!" sambung dia.
"HAHAHAHAHA," kami semua menoleh ke arah Encik Aydan yang sudah gelak tak ingat dunia tu. Sampai nampak gigi geraham dia.
"Bas tu warna purple lah gila, HAHAHAHAHA"
"Eh, bukan Encik Aydan kata warna Biru ke?" tanya Aiman sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Biru tu warna kegemaran aku, bukan warna bas!"
"Kau bagi aku fake hope Man!" giliran Yana pula meninggikan nada suaranya.
Afiq dan Yana mendekati si Aiman. Marah betul muka dorang ni. Aiman bertindak lari ke belakang Encik Aydan yang tengah main game tu.
"Eh kau dah kenapa?!" jerkah Encik Aydan.
"Encik Aydan tolonglah aku hiks. Dua jebon ni nak pukul aku," kata Aiman dalam nada ketakutan.
Yana dan Afiq pandang sesama sendiri sebelum mengalihkan semula pandnagan mereka kepada Aiman.
"SECANTIK AKU"
"SEHENSEM AKU"
"DIKATANYA JEBON?!" kata Yana dan Afiq serentak. Yana mula menyinsingkan lengan baju belah kiri namun perbuatannya terhenti kerana dihalang oleh Afiq.
"Aip.. aku kata apa? Auratkan?" Yana mencebik lalu menurunkan semula lengan bajunya.
Sekarang Afiq memberikan ceramah free kepada Yana tapi dengan nada perlahan. Aku yang duduk dekat ni pun tak dapat dengar.
Waduh, dorang ni something betul. Macam love hate relationship. Cara mereka tu sweet. Tapi, bila kami ship, mereka marah.
Afiq tu pun bukan jenis bercakap. Tapi kalau ada Yana, terus non stop bercakap!
something fishy
"Man, jangan nak ambik kesempatan raba raba aku!" aku menoleh memandang Encik Aydan dan Aiman.
"Mana ada raba!" bantah si Aiman dengan wajah cemberut.
"Tu tangan kau kat take take aku asal?!"
Take take? Pftt jangan gelak Nayra!
Dada bidang kan. So ada lah bentuk.
"Lainlah kau ni Nayra nak pegang situ,"
Eh tiba tiba nama aku kena petik pula. Aku pandang Encik Aydan dengan riaksi muka jijik.
Tak semena mena tangan aku ditarik Encik Aydan, "EH!!" terkejut aku. Ya Allah,
DIA NAK LETAK TANGAN AKU DEKAT DADA DIA! TAK BOLEH!
Aku segera tarik tangan aku. Alhamdulillah tindakan aku berjaya melepaskan tangan sendiri dari lelaki miang ni.
"Encik Aydan ni kenapa?!" bentakku sambil mencebik.
Hari tu aku peluk bukan main marah. Ni tiba tiba je nak ambik tangan aku letak kat dada dia. Suka hati je!
Kawinlah dulu!
Ya Allah, melebih pula aku
Aku menjeling, malas nak layan Encik Aydan yang tengah mintak maaf tu. Si Aiman pula mengejek si Aydan, "uuu sian.. kena jeling dengan awek."
"Diam lah kau Man. Ha tu! Bus purple dah sampai. Jom!"
"Jom!!" ujar kami serentak.
Macam macam kami buat dalam bus ni. Antaranya share makanan, main teka teki dan akhirnya semua tewas. Tidur belaka.
Semoga kami selamat tiba ke destinasi!
bersambung
Advertisement
-
In Serial30 Chapters
Completing the List
A woman named Lizzy Sheppard is forced to endure a very hard situation with the untimely death of her husband Hayden. While trying to cope with her loss, Lizzy uncovers something that changes the direction of her grieving process: her late husband's bucket list. 30 things Hayden wanted to do before he died, with only the first four scratched away. Lizzy makes a bold decision to finish the list for her husband and the journey to discover new things about the man she fell in love with. Completing the list brings Lizzy closer to his family, his friends and to the dreams that Hayden wanted to share with her, the love of his life.
8 141 -
In Serial56 Chapters
Viking Tribute
At sixteen, Sunngifu is more of a spoiled child than a dignified thane's daughter. She is destined to a life of wealth and power. Until her father fails to pay the Viking's tribute...
8 190 -
In Serial8 Chapters
Alice/Zero
After failing to wrap her head around a difficult mathematical formula, Alice Liddell finds herself in a re-imagined Wonderland full of familiar faces and new brain teasers. Her explorations thrust her into the thick of bizarre scientific deliberations and the hotly anticipated Wedding of the Century, but through it all, there seems to be no way for her to get back to reality. Can Alice solve the formula and break through her imaginary realm, or is she destined to remain there forever?
8 120 -
In Serial44 Chapters
Before I Go ✔️
Sometimes things happen in life whether they be good or bad they shape our lives in ways we never knew existed. They let us take a closer look into the world and realize we took everything for granted. Alex Eastwood, her fate soon played out, to be diagnosed with Leukemia. She hides behind her walls in hopes that one day she could have her life back again. Be a ruthless teen who could do anything she wanted. When in reality, she couldn't. So comes along the ruthless boy she never expected, who so happens to enter inside her life like he's always belonged there. Will she be enough to break down the walls the ruthless boy has built? Will he be enough to save her? ____Highest Rankings# 1 Cancer # 1 Francisco Lachowski# 7 Romance# 4 Teen Fiction# 46 Teen RomanceCompleted 01/06/19* Some chapters will contain the use of sexual content
8 164 -
In Serial12 Chapters
Lay Her Down To Rest
Some may say that ignorance is bliss while others deem it unbecoming. Diana's life moto is not one all can agree with. She much prefers pushing away at her problems and turning a blind eye rather than facing off her troubles, "out of sight out of mind." She constantly reminds herself. But when Diana is plagued with an incurable sickness and her husband turns out to be unfaithful. What does she do to cope with all that life throws at her? -Pretend•Completed February 2020•
8 194 -
In Serial23 Chapters
A 7d short story
Heres a story about a adopted daughter of Queen Delightful that she is destined to be the next Queen of Jollywood.But there is a curse in this child that not yet revealed until a event came.
8 166
