《Koleksi Seram》Kuaters
Advertisement
Pernah rasai tinggal di kuaters? Best? Ya, mula-mula memang best. Tapi lama-lama...
Bondaku seorang guru di Sekolah Rendah Taman Melawati, dan kawasan sekolah itu berdekatan dengan kuaters dulunya hutan sekarang mereka bina untuk guru-guru. Jadi, orang memanggilnya Kuaters Guru. Kebetulan rumah kami berdekatan dengan kuaters tersebut. Kami memilih di tingkat satu. Kuaters itu mempunyai Blok A dan B, empat tingkat untuk satu bangunan dan dua rumah berhadapan sesama sendiri. Semakin lama, kuaters itu dipenuhi guru yang lain. Keluarga kawan baikku juga turut pindah di situ. Mereka tinggal di tingkat empat dan berada di Blok B. Sekali aku pandang ke atas, pasti aku akan melihat temanku itu. Sibuk bermain anak patung bersama adiknya, Amirah di beranda tanpa memakai tudung. Tinggal di atas memang best! angin sempoi tapi tak laratlah hari-hari berulang naik turun, naik turun. Fuh! semput sial!
Hari jumaat, hari minggu. Macam biasa, semua ada di rumah. Ayah pun tak bekerja hari ini. Waktu tengahari, sibuk ayah menolong ibu menumbuk belancan menggunakan lesung. Kami terdengar bunyi tumbukan yang sama. Mungkin dari tingkat dua, tapi masalahnya orang yang rumah ditingkat dua tidak berpenghuni. Untuk pengetahuan semua, guru-guru boleh memilih rumah samada nak tinggal disini ataupun di mana-mana.
"Nak berlawan dengan aku ya?" jerit ayah.
Aku masih mentah, tidak tahu apa yang dikatakan ayah. Ayah menumbuk sekali, dia membalas. Ya, berlawan dengan syaitan. Akhirnya, makhluk tu senyap. Belacan sudah lumat ditumbuk ayah. Kalau ditumbuk lesung, mana tak lumatnya kang?
Itu permulaan.
Kemudian, kami makan tengahari bersama. Best, sebab bonda masak ayam masak merah kegemaran aku. Perlahap sekali aku makan macam persis hantu raya yang makan ayam, orang minyak meratah badan anak dara. Sorry kalau perumpaan aku kotor tapi macam tu lah aku. Masa kecil, aku ulang. Masa kecil!
Malam tu, kami tidak boleh tetidur. Aku tidur sekeluarga sebab aku jenis yang penakut. Bunyi dari tingkat dua atasku seperti orang main guli dan tarik kerusi. Kuat sangat bunyi sampaikan teman ibuku menelefon dan bertanya "kau dengar tak?" bondaku membalas "Ya, aku dengar"
Advertisement
Aku tidak tahu apa-apa hanya terkebil-kebil melihat bondaku. Mungkin bagi aku, orang bermain guli dan alih kerusi pada waktu malam. Sekadar kebiasaan tapi sekarang dah tak okay! Satu kuaters kecoh pagi tu dengan bunyi guli dan macam-macam lagi. Aku dan temanku yang lain. Sibuk bermain di taman. Oh, taman? yes, kuaters kami ada teman. Kawan sekuaters ku pernah terkena dek makhluk tu.
Mujahid namanya, tua setahun daripadaku. Dia bersendirian di taman, bermain buaian sampai tidak sedarkan diri. Tiba-tiba seorang melihatnya mengayunkan buaian terlalu tinggi. Kebiasaannya, rendah sahaja. Tapi kali ni tingginya hingga mencecah batang buaian. Mujahid tersedar dan tiba-tiba dia pengsan sampai tidak sedarkan diri. Kata ibunya, yang mengayunkan dia ialah makhluk halus sebab tu tinggi semacam. Ish, naik seriau aku! pundek ah!
Lama kelamaan, makhluk tu selalu mengacau kami. Tempat dia, memang dia marah. Ibu tiada pilihan selain menjemput ustaz untuk memagar kawasan kuaters itu dari dikacau. Tapi, sekali ustaz itu melangkah dia mengundur. Kata ustaz itu, makhluk besar menghalangnya. Jadi, dia pulang tanpa langsung merawat kuaters itu.
Mengeluh juga kami kerana satu kuaters kot kena kacau. Marah betul dia!
***
Aku dahaga, sangat dahaga. Kali ni aku tidur bilik lain bersama dengan adikku. Nak ke dapur, yes memang takut. Aku dahaga gila sampaikan takut aku. Aku buang jauh-jauh!
Dapur tiadalah jauh sangat, cuma laluan ke dapur tu pasti akan terlintas melihat ke bilik hujung. Gelap sial!
Okay, sampai je dapur. Aku teguk air dengan rangkusnya. Nasib dapur sudah terpasang lampu, biasanya ibu tutup. Asyik minum, telinga aku mendengar suara orang mengaji.
"Siapa mengaji dalan pukul tiga pagi weh!" gertak aku dalam hati. Nak kata ibu bangun mengaji tapi tak sebab aku dengar arah sini. Ya, dari bilik hujung! Dah lah gelap! Siot!
Aku tak tahu surah apa, cuma dengar orang mengaji. Dulu nenek aku tidur di bilik hujung, dan mengaji setiap malam dan pagi. Sekarang dia berada di rumah anaknya yang lain. Terketar-ketar aku minum air, dan habis je aku terus mengentuk pintu bilik ibu. Cepat je ibu buka. Alhamdulillah! Tapi bila difikirkan balik... takkan malaikat?
... dan sekali lagi. Aku tidur dengan ibu. Takut babi! Sampai sekarang aku ingat. Gila huh!
Advertisement
- In Serial22 Chapters
They Shall Call Me EMPRESS (Cultivation Tales of an Isekai'ed Life Coach)
Meet Lynn Lee: yoga instructor, personal trainer, life coach, and smoothie enthusiast... Not a mystical martial artist. Lynn is nobody special, and yet she awakens to find herself in somebody else's body in a merciless medieval world of martial arts cultivators and superhuman muscle wizards. And, what's more, the quirky meditation technique she's been practicing for years somehow gives her an edge over most of the locals. The only question is... will Lynn survive long enough to take advantage of it? They Shall Call Me EMPRESS is my quirky take on the cultivation novel, a story of a fitness enthusiast Cali girl transported into a realm of immortal warriors and trying to survive... and maybe even thrive beyond her wildest imagination. Chapter updates on Sunday, Wednesday, and Friday. Plus, sometimes I accidentally upload chapters on Tuesdays, which will either stand in for the Wednesday chapter or be a weekly bonus chapter. It is a mystery! Please also check out my other novel, The Shadows Become Her
8 230 - In Serial7 Chapters
Anarchist Hero
Shunya is a child prodigy who was living a comfortable life in his home country Japan.That was untill he died in a chemical explosion. He wakes up in a glass casket and is confronted by the goddess of the earth.She cuts a deal with him, telling him that she would let him live if he agreed to reincarnate in the fantasy realm and throw it into a state of turmoil and anarchy.Will his brains be useful in a world where magic is dominant? What are the goddesses true intentions? He will have to find out the answers to these questions on his own, alone in another world....
8 120 - In Serial14 Chapters
Second Life of an Incubus Dragon
After celebrating his birthday party with his friends and his sister, Ethan wakes up in a forest surrounded by fierce roars. As he explores the forest, the mythical Phoenix bird stops above his head with an amused smile. Ethan survives with the help of his new abilities, only to find himself back in his room with the skills he gained in the mysterious world. The same incident repeated the next day. Will Ethan be able to withstand his life revolving around two completely polar worlds, survive, and find the source of his newfound power?
8 250 - In Serial37 Chapters
beautiful time | nct dream (✓)
"excuse me what?! i cheated on who?!!"[ social media au + lowercase intended ]well let's just say that their friendship starts off on the wrong foot.-started: july 26th, 2020ended: december 15th, 2021© yoonohverse | 2020
8 183 - In Serial32 Chapters
Riverdale Imagines!
All of these were originally posted on our Tumblr, so that's why they may look familiar~
8 225 - In Serial61 Chapters
QUEEN OF DEATH ✔
❛THEY WOULD TELL YOU OF A KING WHO STOLE ME HELPLESS FROM MY SUNSHINE GARDEN.❜They won't tell you about the woman who came to him sublime, lily eyes and lily lips. A king does not ask permission from his prize, but she, oh she, she knelt, kissing my flower crown fingertips, and laid a kingdom at my feet. A Hades and Persephone retelling.❛AND WHEN I PLACED MY DREAD HEART IN HIS PALM; HE CALLED IT A KEY AND ME A QUEEN.❜rubyruins | all rights reserved ©
8 146

