《Mujahadah》BAB 3: ORIENTASI
Advertisement
Seth mengambil tempat duduk kosong di Dewan Sulaiman. Baru beberapa saat dia melaburkan diri,taklimat ditawaqufkan dengan tasbih kafarah dan surah Al-Asr.
Itu belum kira penatnya ke Dewan Sulaiman belum habis lagi setelah dia menuruni anak tangga dari tingkat tiga dan jarak antara aspura ke Dewan Sulaiman kira-kira satu batu. Sekarang, dah kena bergerak balik ke Dewan Makan yang terletak di sebelah aspura. Tetapi, bila dapat kerusi di tepi air cooler, terasa nikmatnya.
'Maka, nikmat Tuhan apa lagi yang kamu ingin dustakan'
Tiba-tiba ada suatu suara yang mencelah dari sisi kiri Seth.
"Seth! Kat sini enta rupanya. Alumni El-Qiroat kata enta masuk sini. Dari tadi penat ana cari enta tak jumpa-jumpa."
"Eh! Abang Faiz? Abang buat apa kat sini?" Soal Seth.
"Ana jadi fasilitator korang tahun ni. Hehe. Sebenarnya niat ana cari enta ni nak bagi tahu sikit. Setelah berbincang dengan asatizah kat sini tadi..."
***
Mata Inn dibulatkan setelah pengumuman pemimpin sementara sepanjang minggu orientasi.
'What?! Mamat ni yang jadi YDP? Pergh, memang kejap lagi tunggang-langgang STAJ. Erti kata lain, STAJ dalam bahaya! Si mamat ni memang konfem akan buat sekolah ni nenek dia yang punya. Petang tadi suka hati je pakai baju sekolah lama. Tahulah dia tu pengawas dulu.' Bebel Inn dalam kotak hati. Dia main bedal saja yang baju kemeja sekolah biru tu menjawat jawatan pengawas.
"Ok sekarang,ana nak semua pegang nota dan pen." Umum Seth di atas pentas menggunakan mikrofon.
Semua pelajar STAJ mengikut arahannya.
"Semua dah pegang nota dan pen? Ana nak semua angkat tangan dengan nota dan pen. Mana? Ana nak tengok." Ucap Seth lagi.
'Apa kejadah ni suruh tangan angkat-angkat buku dengan pen. Ingat ni tadika ke? Helo, ni highschool ok.' Getus hati kecil Inn.
***
"Abang Faiz, ana rasa ana tak layak nak pikul amanah ni. Besar tanggungjawab ni. Jadi pemimpin bukanlah satu kerja yang mudah. Plus, STAJ ni besar. Ramai pelajarnya yang datang dari sekolah agama serata negeri Johor. Jadi,ramai lagi yang berbakat yang lebih layak memikul tanggungjawab ini. Kenapa pilih ana? Ana tak mampu nak jalankan tugas tu. Ana masih mentah." Seth menolak cadangan pelantikan Yang di-Pertua STAJ.
Advertisement
"Seth, benarlah kalam Tuhan. Allah takkan membebani hambanya melainkan dia tidak mampu." Pesan Abang Faiz.
"Ana tahu enta boleh buat. Kat sekolah lama dulu ana nampak kebolehan enta memimpin dengan baik. Ana tahu enta mampu lakukannya." Ujar Abang Faiz lagi.
"Tapi abang.."
"Ana tahu enta boleh. Cuma enta kena percaya dengan diri enta." Senyum fasilitator itu.
Hati Seth mula gentar dengan situasi itu. Hatinya berbolak-balik.
Dia pelik dengan senior lamanya yang merupakan alumni SMAEQ sepertinya boleh mempercayai dirinya sedangkan Seth masih tidak mempercayai dirinya sendiri.
Advertisement
- In Serial18 Chapters
Transposed
Lost for Words, Book I Sully's lifelong quest to understand an ancient runic language leads to a world where magic is more than just a fantasy. The first steps were taken as prepared as could be, laden with gear far beyond the technology of this new realm. Will it be enough to help navigate the dangerous and treacherous days ahead?
8 100 - In Serial9 Chapters
Enlil, the Immortal
This is a story about a cunning detective, whose faith in the world of law and order she grew up in are tested beyond breaking. A reformed priest, whose past mistakes get him caught up in a cage match between heaven and hell - places he never really believed in. And a man who cannot die, but brings death with him wherever he goes. A story about the precarious balance between the real world, and what lies behind it. A story about the most dangerous man to ever live... Enlil, the immortal.
8 136 - In Serial16 Chapters
I Promise // Haikyuu Nishinoya Yuu
Your pinkies intertwine, then your thumbs touch and lastly, he leans his forehead on yours and says "I promise."You and Nishinoya Yuu have been friends since you were 5 and he was 6. You both made a promise to get married in the future but was it real or simply a childish statement?(You are Misaki Haru in this story)
8 257 - In Serial44 Chapters
Scars (Remus Lupin)
A girl who fucked up her family tradition A girl who fell in love with a beast A girl who turned into a wolf once a month, but was not a werewolf A girl who has three older sisters A girl who's name is Cassiopeia Black
8 83 - In Serial23 Chapters
You Found Me [ Kim Seokjin × Ahn Heeyeon ] (BTS & EXID / Hani × Jin)
"Then you found me,you didn't buy the front that I was showing everybody.You found me,you saw the scared boy inside of me that knew nothing.You found me, my flaws you found perfect, you loved me."A Kim Seokjin (BTS' Jin) and Ahn Heeyeon (EXID's Hani) Alternate universe!Rated teen fan-fictional story.BTS & EXID Fanfiction.I do not own all the names stated on the story.If you happen to read a story that is similar to this, it's just purely coincidental!Lastly, inspired by David Choi's song "You Found Me".
8 166 - In Serial16 Chapters
Faith In You ✅
MahiRat and RohiRat story. This is my old book which was lost.
8 95

