《[C] Putera Kayangan》Bab 7 : His Alter ?
Advertisement
Dulang plastik berwarna hitam dengan ukiran bunga berwarna emas aku ambil. Di atasnya terdapat piring yang berisikan Kek Oreo dan Caramel Macchiato. Hari ni Najla yang uruskan bahagian minuman.
Yes, Najla pindah kerja ke cafe ni sekali. Baru juga lagi dalam seminggu macam tu dia mula berkerja. Katanya, Encik Minghao dah tak nak uruskan perniagaan bunganya lagi dan berpindah dari Kuala Lumpur ke Pahang.
Aku rasa bersalah dengan Encik Minghao. Aku rasa macam aku ni penyebab dia tutup kedai bunga dia tu. Tapi Najla kata, Encik Minghao tu pindah pun sebab nak jaga parents dia dan urus kebun kebun family dia disana.
Mesti masih berkaitan dengan bunga juga tu. Kalau dah flower boy tu. Memang tak boleh pisah. Acah je kata dah tak nak teruskan jual. Padahal nak up level lagi, menanam pula.
Sampai dekat meja Encik Aydan, aku meletakkan dulang dan mengangkat minuman dan manisannya ke atas meja kayu yang berwarna hitam dan bercorak keemasan itu. Wajah Encik Aydan aku pandang, stress betul muka dia. Aku memandang ke laptop di atas mejanya sekilas.
Walaupun hanya sekilas, tapi aku masih dapat mengetahui apa yang sedang dia lakukan. Dia buat lakaran dalaman untuk pejabat?
"Tak sopan untuk curi curi tengok kerja orang lain, sayang,"
aku terkedu seketika sebelum mata aku dikerling je arah Encik Aydan. Dia sudah tersandar dikerusi sambil menyilang tangannya ke dada. Mata kami bertembung.
Ya Allah, cantiknya mata hazel dia.
"Anayra Zaara?"
Ya Allah, boleh pula aku renung anak mata hazel dia tu.
Aku pun meminta maaf dengan gagap sebelum berdiri tegak dan mengundur beberapa langkah dalam keadaan menundukkan kepala.
Dia senyum ke arah aku, "it's okay, dear,".
"But.. Encik Aydan tak rasa ke yang encik dah guna terlalu banyak barangan warna merah?"
Encik Aydan menoleh ke arah aku. Kening kanannya dinaikkan.
"Really? Tapi, tak lawa ke?" soalnya.
"Lawa tapi, risau nanti macam rimas pula. Saya tak pasti tema apa yang encik nak buat. Tapi, cuba tambahkan warna putih, kelabu dan hitam," jawabku dengan senyuman.
Advertisement
Encik Aydan menganggukkan kepala dengan perlahan memusingkan kepalanya untuk memandang komputer riba di atas meja hadapanya itu.
Melihat dia mula meneruskan kerja, aku pun beredar meneruskan kerja aku melayan pelanggan di kaunter.
×××××
Jam dah menunjukkan jam 8 malam menandakan waktu kerja sudah pun berakhir. Semua orang sedang berkemas untuk balik. Encik Aydan tadi tak silap aku dah balik dalam pukul 7:30 tadi.
Tak, kenapa aku nak kesah sangat dekat Encik Aydan ni? Biar dialah, ni kedai dia. Apalah masalah kau ni Nayra. Haish.
Sebelum keluar dari cafe, aku sempat berbual dengan staff yang lain. Yelah, busy sangat sampai tak sempat bertegur. Jadi sebelum pulang, kami biasanya akan berbual dahulu. Nak merapatkan hubungan silaturrahim katanya.
Tiba tiba aku nampak petir dilangit. Ya Allah, ni yang paling aku tak suka.
Aku takut guruh dan petir!
Aku melajukan langkah aku agar aku dapat tiba ke rumah aku secepat mungkin. Persekitaran aku sekarang kosong, tak ada manusia mahupun kucing atau anjing yang lalu lalang seperti biasa. Keadaan ni menambahkan rasa takut aku.
Aku dah overthinking sekarang. Macam macam benda buruk aku fikir sekarang.
Angin mula bertiup kuat. Aku hanya mampu berdoa agak aku dapat sampai ke rumah sebelum hujan mula turun.
Bunyi berdentum kuat kedengaran. Cahaya dari kilat sekali sekala menyala dengan terang dan memanah antara satu sama lain. Aku menutup kedua telinga aku dengan telapak tangan dan menutup mata dengan rapat, kalau jatuh longkang memang habislah aku.
Ya Allah, aku takut. Aku tak suka keadaan macam ni.
Tiba tiba aku rasa lengan aku di tarik. Aku menjerit dan meronta. Keadaan yang gelap gelita menyebabkan aku tak nampak muka orang yang tarik aku sekarang. Aku meronta-ronta minta dilepaskan.
"Hey sayang, it's me," aku membuka mata aku yang dari tadi tertutup. Encik Aydan! Aku terus peluk dia.
"Eh, kau kenapa?" dia menolakku pelahan agar menjauhi dia dan nadanya kedengaran sedikit keras.
"Sa-saya takut kilat," jawabku dengan gagap. Aku dah menggeletar sekarang ni. Allah je tau betapa takutnya aku sekarang.
Advertisement
Dia tarik aku agar masuk ke dalam kereta miliknya dibahagian sebelah pemandu. Selesai uruskan aku, dia pula masuk ke dalam kereta. Kereta yang mula bergerak menyusuri jalan raya.
Elok sahaja Encik Aydan mahu memecut laju, hujan turun dengan lebat membasahi bumi. Sudah lama hujan tak turun selebat ni. Encik Aydan terpaksa memandu dengan perlahan akibat jalan yang licin dan hujan yang lebat mengaburi pandangannya dan juga pandangan aku.
"Kau duduk dekat mana?" soalnya secara tiba tiba
"Awak tak ingat?" giliran aku pula menyoalnya. Dia dah banyak kali hantar aku ke rumah. Tak kan lupa?
"Aku bukan Aydan," jawabnya ringkas. Mata hazelnya fokus ke depan agar kami tidak keluar dari landasan.
Lupa pula, Aydan tak berseorangan dalam badan dia.
"Kondominium depan tu,"
Suasana antara kami sekarang mulai senyap. Tiada sepatah kata yang keluar dari aku mahupun dia.
KRAACK !
"AAAA!!" aku terjerit nyaring. Bunyi kilat mengejutkan aku, lantas lengan Encik Aydan aku peluk.
Nyaris saja kami terbabas tapi untungnya Encik Aydan dengan cekap mengawal stereng kereta agar kereta kembali berada dalam landasan.
"Ish kau ni!" dia menarik kasar lengannya dari pelukan aku. Aku meminta maaf, air mata aku kembali turun.
"Lahh.. janganlah menangis," pujuknya. Dia mula menggaru kepala apabila tangisan aku masih tak berhenti.
"Sorry okay?"
"Kenapa awak minta maaf?" soal ku dalam keadaan sedu sedan. Boleh tahan teruk juga aku nangis.
"Sebab marah kau,"
Laaa dia ingat aku nangis sebab dia marah aku peluk lengan dia ke? Aku nangis sebab kilat lah!
"Saya nangis sebab kilat tu.. Hiks," jawabku jujur.
Dia menganggukkan kepala sambil cakap "ouhh".
"Janganlah menangis sayang. Tak lama lagi kilat ni akan berhenti, okay? Dont worry. Aku ada ni," lembut saja nadanya. Sedar tak sedar aku termakan dengan pujukkannya dan perlahan lahan tangisan aku mula reda.
"That's my girl! Macam nilah bagus, tak nangis nangis. Barulah cantik~" dia tersenyum dan hati aku berbunga bunga.
Mulut dia tak habis habis memuji aku. Mungkin sekadar nak ambik hati aku dan bagi aku lupa akan keadaan yang hujan lebat dan ribut petir diluar kereta.
If you ask me about which version of Aydan that I will fall in love with. I will choose this version.
Garang tapi penyayang. Sweet talker yang tak melampau. Pandai ambik hati, matang.
I like it.
×××××
"Thankyou hantarkan saya. Kalau bukan awak hantar saya, manalah agaknya saya akan berteduh," Encik Aydan membalas dengan senyuman.
"Naik terus masuk rumah tau. Lepas tu mandi dan tido," aku menganggukkan kepala.
"Baiklah," aku membuka pintu kereta dan bersedia untuk keluar.
"Amm satu lagi," aku menoleh.
"Jangan lupa solat."
Sekali lagi aku tersenyum.
"Baiklah."
aku turun dan menutup pintu kereta dia. Jap, baru aku perasan dia tak guna kereta Camry warna silver dia tu.
Uish, Range Rover Evoque! Segaknya warna hitam kereta dia ni.
Dah puas aku tengok kereta dia, aku pun pergi masuk ke bahagian lift. Namun sebelum masuk, aku sempat menoleh ke arah kereta Encik Aydan yang masih terparking di tempat dia turunkan aku tadi, mesti dia nak pastikan aku tak melencong ke mana-mana.
Samar samar aku nampak tangan Encik Aydan melambai. Aku pun melambaikan tangan padanya dan kami pun berpisah arah.
Alhamdulillah, sampai juga aku ke rumah. Hujan pun dah semakin reda dan yang paling penting, guruh dan kilat dah tak ada!
Selesai apa semua, aku pun baring di atas katil dan cuba untuk tidur. Tapi pejam saja mata, aku mesti teringat muka Encik Aydan tu.
Haish! Aku ni dah angau ke?
Tapi tadi dia memang lain. Sangat lain dari masa kami shopping hari tu. Lebih kepada budak budak. Tapi yang tadi, lebih matang, mungkin?
Aku dah mula jatuh cinta dengan Encik Aydan ke?
Atau lebih tepat,
alter Encik Aydan?
bersambung
Advertisement
- In Serial73 Chapters
Dorming With The Jocks
Because high school isn't hard enough.Sadie Michaels got into the best high school in the country, excited to start her junior year and make the most of it. But no one told her she would have to be dorming with guys?! When she arrives she hears the news that the girls dorms are full and the only dorm that is open is the Wellington Dorm, a.k.a. the Jock Dorm. If she wants to go to school there and stay she has to dorm with the jocks but will she be able to handle their silly pranks and rude comments? Not to mention every man in the dorm hitting on her 24/7? And what happens when her roommate just happens to be the biggest Jock of them all?
8 148 - In Serial6 Chapters
Fairy Godmother Inc. (Apollo's Angel- Book 1)
"All you must do is sign on the dotted line and all your romantic dreams will come true," the Fairy Godmother says with a twinkle in her eye. This is what happens when you do not read the fine print in a very detailed contract, you miss all the things that are immediate deal breakers. Viola Vonsula, a proud resident of New Orleans, lives on the top floor of an old Victorian mansion on a very normal street. But normal is no longer a word she can use to describe her life since signing the official contract of Fairy Godmother Inc. They forgot to tell her that she would be competing against other women in a very dangerous game. A game where she would be thrust into an alien world for the mere hope of catching the dashing Prince's heart. And let me say this, this prince is one hot alpha-male that has a serious attitude problem. We do not get along save for the fact that he can turn my insides to mush with one look. But the silver lining here is that you can have a happily-ever-after if you survive. You can't fall in love if you're dead. It tends to spoil the romance. Just a couple reviews "I just finished reading the book and I'm telling you YOU WILL NOT REGRET READING IT! ITS ONE OF THE BEST BOOKS IVE EVERR READ AND THAT IS SAYING A LOT!" -LoveYouToo200624 "I love you so much much for creating such a masterpiece. It's absolutely awesome. It deserves to be published. Can I advertise it on my board?💞💞💞💕🔥💕💜💙💛🧡💝💝♥️💖❣️❣️" -Bop-Jae "OMGGGGG IM CRYING THIS BOOK IS ONE OF MY FAVORITES" -thisbitchisahoe "Okay so this is my 3 favorite book of all time in my whole short time of existence" -EscurasRain "I loved this story. I cannot wait until the next story gets posted ❤️❤️❤️" -whatsmyusername17 "Oh God, oh god, oh god I can't believe I haven't read your book before!!! U r an amazing writer, DAMN it got me hooked, I finished ur 1st book in like 3 hrs" -Sleepy_headd
8 181 - In Serial56 Chapters
My Corpse Husband (MGL series Book 1)
A place of superstitionsA place of cursesA girl who was forced to sacrifice her life for the welfare of the village and was widowed against her will.Widowed? Or Married?Ella Rosemane was satisfied with what little she and her family had. But one incongruous incident shatters everything she had and kills the spirit in her.Stuck between being a widow and married, Ella finds the curse around her is embraced by a stranger who is anything but a stranger to her."My Corpse Husband" is a gothic love story with heartfelt love and a lovely romance.
8 188 - In Serial43 Chapters
HIS REAL LOVER| MAGNIFICENT CENTURY| ✔️
Being a princess made Thyra a target to many but Thyra being herself it didn't matter to her especially if it escalated into a fight, she would be delighted, she loves to sword fight, unlike many ladies. Mustafa was heartbroken after the death of the woman he loved and their child so he vowed to never love someone again, but the second he met Thyra he couldn't help but fall for her strong personality and independence, she was unlike any woman he met before. #1 ottomanempire #1 ibrahim #2 mustafa #2 selim #2 yüzilThis idea came to me after watching the famous show "Magnificent Century". The characters don't belong to me excluding Thyra who I made up. The plotline will be changed in the future so Thyra will get the ending I want her to. Mehronisa still exists but she will have a different plotline than she did in the series.
8 305 - In Serial40 Chapters
All About Evangeline
Evangeline Benedict is shocked that her mother is marrying for the fourth time-or is it the fifth?-while Evie has yet to wed even once. Worse, her mother's latest is a duke whose brother unwittingly ruined Evie at a masquerade, leaving her with memories that still make her ache with desire. How can Evie face him at every family gathering without thinking of That Night? To confess the scandalous truth could destroy her hopes and dreams. Lord Gareth Armstrong is outraged that his brother is marrying not only a notorious widow, but the masked woman with whom he believes he enjoyed a steamy encounter while seeking a traitor to the Crown. How can he face her again without remembering what he did-and wondering if she remembers, too? To reveal everything to the duke could devastate their family. And it really doesn't help that the widow's bewitching daughter is the one who stirs his passion and tempts his soul.
8 187 - In Serial47 Chapters
The MaAn Journey
It is my first fanfiction...This is a story of anupama after she divorced vanraj and moved out of shah house...how she build back her life..how she met anuj kapadia. It is a bit different from the story of the anupamaa serial with a few added characters.
8 136

