《[C] Putera Kayangan》Bab 6 : OCD
Advertisement
Aku membetul-betul baju uniform baru yang tersarung dibadan aku. Sedang elok dengan badan aku, tak besar sangat dan tak kecil sangat.
Tudung bawal aku biarkan diluar, malas nak masuk dalam baju, panas.
Sejujurnya, pemikiran aku masih melayang memikirkan tentang Encik Aydan selama seminggu ni. Bila difikirkan semula, ada logiknya.
Dia tak ingat tentang kejadian bunya tayar. Tak lupa juga kejadian kedai bunga Encik Minghao dipecah masuk, tak mungkin seseorang boleh lupa kejadian yang berlaku pada hari yang sama secepat itu.
Mata aku merenung pintu pejabat Encik Aydan yang terletak dilorong laluan masuk ke dapur.
Dia tak masuk kerja selama sebulan sebab bukan dia yang kawal badan dia ke?
Apa yang dia dah lalui sampai boleh kena DID?
Kalaulah aku ada kuasa macam Amara dalam cerita Love Elsa tu, mesti mudah je kerja aku untuk siasatkan? Ermmm
"Nayra! Macam biasa ya." ujar Yana dengan senyuman yang terukir sebelum beredar menguruskan bahagian kek. Mesti Caramel Macchiato lagi ni.
Seminggu ni, tak pernahlah tak ada yang order Caramel Macchiato ni. Aku syak mesti orang yang sama datang. Tiba tiba aku risau pulak pasal kesihatan dia. Hari hari minum air ni, kena penyakit nanti baru tau.
Akibat risau, aku pun kurangkan jumlah Caramel yang selalu aku gunakan. Aku pass air tu kepada Yana. Diam diam aku intai Yana bawa air itu ke mana.
Tapi malangnya, pelanggan tu duduk dibalik dinding! Dahlah kena halang dengan dinding, membelakangi aku pula tu. Patutnya aku yang hantar air tu tadi.
Haish, salah step.
×××××
Fuh akhirnya waktu shift aku habis. Penat woo even just buat air. Nasiblah tangan aku tak tercabut.
Aip Nayra, mulut kau masin, tercabut sungguh nanti.
Aku melangkah ke bilik staff yang terletak tidak jauh dengan bahagian dapur. Dalam bilik ni, terdapat locker berwarna merah yang tersusun rapi.
Kedai ni dah 5 tahun beroperasi, tapi locker ni, macam baru di beli semalam. Memang staff yang bertugas bahagian kebersihan ni buat kerja dengan teliti.
"Eee! Aku dah kemas, kau sepah kan semula dah kenapa?!" aku memandang ke sudut cafe.
Kak Mira, 35 tahun, dia tu seorang yang perfectionist. Tapi ramai orang salah anggap dia ni menghidap Obsessive Compulsive Disorder a.k.a OCD.
Ada segelintir yang menganggap mereka yang perfectionist ni menghidap OCD. Tapi sebenarnya tidak. Perfectionist tak semestinya OCD. Tetapi OCD semestinya seorang perfectionist, tapi ke arah yang lebih tinggi.
Advertisement
Kak Mira normal. Tempat tu kemas pun dah cukup bagi dia walaupun masih ada sedikit kekurangan. Biasalah mak mak kan?
"Nayra! Ni, ada orang tinggalkan note untuk pembuat air Caramel Macchiato. Aku rasa dia maksudkan kau," Yana menghulurkankan sekeping note kepada aku.
"Untuk aku? Kenapa pula? Air tu tak sedap ke?"
"Bacalah dulu," Yana dah tersenyum kambing.
Dia ni kenapa? Pelik betul. Aku pun baca note tu.
Aku tercengang. Apakah?
"Uuuu.... Ada orang puji Caramel Macchiato dia sedap," Yana gelak dengan perlahan. Saja nak usik aku.
Aku memandangnya tajam, "jangan nak mula Yana."
"Yelah...." Yana beredar dengan senyuman mengejek dia tu.
Aku menggelengkan kepala lalu melangkah ke arah pintu keluar dan teka siapa yang aku nampak sedang turun dari kereta Camry Silver dia?
Yes, Encik Aydan!
Aku cuba untuk menghindari dia dengan berjalan laju melepasi dia. Tapi langkah aku terhenti apabila dia meraih lengan aku.
"Nayra," aku menoleh memandangnya. Dia tersenyum mesra memandang aku. Aku membalasnya dengan senyuman kekok kerana tangan dia masih menggenggam lengan aku.
"Maaf," lengan aku dilepasnya dan aku mula mencipta jarak antara kami.
"Dah habis shift ke?" Aku mengangguk dalam senyuman.
"Encik Aydan baru nak masuk kerja?" Soalku
"Taklah, tadi masuk dah. Awak tak perasan kut," jawabnya
Aku hanya mengangguk.
"Ewah ewahh~ dia dah dapat uniform kerja dialah," dia memandang aku atas bawah sambil memuji muji aku.
Aku apa lagi? Malu malu kucing aku depan dia. Haish dia ni.
"Biasa jelah, awak ni!" aku cubit kawasan lengan dia yang berlapit dengan t-shirt berkolar dia pakai tu.
Dia mengaduh sambil mengusap-usap tempat aku cubit tu. Muka dia dah mula cemberut memandang aku. Ala comel!
Eh eh jeling aku pula, tau lah mata kau tu cantik dari aku. Aku cukil kang mata hazel tu baru tau!
"Puji pun kene cubit, dahlah sebulan tak jumpa. Bila jumpa, kena cubit pula. Benci lah!" dia berpaling dari melihat wajah aku. Tangan dia memeluk tubuh. Yang paling penting, muka dia yang cemberut tu. Dah macam budak budak merajuk tak dapat chocolate.
Eeee! Kalaulah aku ni halal untuk pegang kau, memang aku gomol gomol pipi kau tu!
Tapi hakikatnya Aydan, kita baru je jumpa minggu lepas tau? Tapi mungkin bukan awak yang kawal diri awak.
Advertisement
Haaa.. aku dah lupa nak panggil dia Encik. Biarlah, habis waktu kerja aku dah pun.
Tiba tiba aku terdengar bunyi orang berdehem. Aku mula sedar dari lamunan aku. Aydan ke yang berdehem? Aku melihat wajahnya dari sisi. Yelah, dia kan berpaling dari aku.
"Tekak awak kering ke? Nak air?" tanyaku.
Aku tahu apa yang dia nak sebenarnya, tapi aku saja nak sakat dia. Merajuk macam budak budak!
Aydan hanya diam kaku tak menjawab soalan aku. Jadi aku pun meminta diri untuk mengambil air di dalam cafe.
Tapi pergerakan aku sekali lagi terhenti apabila dia menarik lengan aku. Aku pandang dia dengan wajah polos aku.
"Kenapa Encik Aydan?"
"Janganlah panggil saya encik! Waktu kerja dah habis kan?"
Eh eh, dia hentak hentak kaki pula.
"Yelah, awak nak apa ni?"
Aydan tersengih, "attention."
×××××
Tombol pintu aku pulas dan melangkah masuk ke dalam rumah. Penat betul layan si Aydan tu. Dia boleh ajak aku shopping? Aku ni bukan jenis yang minat nak beli belah ni.
Tapi tak bermakna aku tak beli apa apa, hehe. Aku sempat masuk ke dalam kedai buku tadi. Pastu aku nampak novel yang amat aku tertunggu tunggu.
!!
Aku apa lagi? Terus sembatlah. Yang menambahkan happy aku lagi ialah Aydan bayarkan novel ni. Selamat duit aku ehek.
Rezeki jangan ditolak.
Lepas mandi apa semua tu, aku pun memulakan bacaan novel aku.
Sedar tak sedar, aku dah terlelap.
×××××
Hari ni aku shift petang, so aku taktau nak buat ape sekarang ni.
Oh ya!! Aku dah lama tak tengok Going Seventy. Marathonlah alang alang cuti ni.
Group Seventy ni ada 13 orang.
Jangan tanya kenapa nama dorang Seventy sedangkan ahli dorang hanya 13 orang. Kalau korang persoalkan, Hushi akan mengamuk nanti. So diam diam je.
Tapi aku syak yang dorang nak bekerja sampai umur 70 tahun kut. Sebab tu nama kumpulan tu Seventy. Maybelah.
Habis tengok dalam 5 episode Going Seventy, aku pun menyediakan baju kerja aku. Senang sikit nanti, sarung je terus.
Siap tu, aku scroll Instagram aku. Penuh dengan couple. Instagram aku kena sumpah ke apa? Aku check kalendar yang tergantung cantik di dinding rumah aku ni.
Patutlah! Valentine. Tapi, muslim pun nak sambut ke hari ni? Waduhlah~ tak patut.
Sian aku single.
Aku mengangkat tangan aku untuk berdoa sambil memandang ke luar tingkap. Langit yang membiru indah itu aku lihat.
"Ya Allah, kau berikanlah lelaki yang baik baik untuk aku, yang akan pimpin aku ke Syurga.. aamiin." tangan aku diusapkan ke muka selepas siap berdoa.
×××××
Aku melangkah masuk ke dalam cafe dan bergegas ke bilik staff. Aku dah lambat 15 minit. Haish, boleh pulak aku terlajak tido tadi.
Aku capai apron separuh dan ikat ke pinggang aku. Petang ni aku kena jaga kaunter dan hantar pesanan.
Aku sebenarnya tak suka sangat nak berhadapan dengan orang. Tapi nak tak nak aku kena biasa kan diri. Senyum untuk 5 jam saja. InsyaAllah kau boleh Nayra!
"Eh sayang jaga kaunter hari ni?" aku memandang lelaki itu, berhoodie merah, dan mengikat rambutnya kebelakang, Apple hairstyle.
Ya, lelaki yang selamatkan aku di kedai bunga tempoh hari, Aydan. Tapi, mungkin bukan dia yang sedang bercakap dengan aku sekarang ni.
Mungkin, alter dia?
Encik Aydan tak mungkin akan panggil aku 'sayang' macam ni.
Aku hanya tersenyum memandangnya dan menganggukkan kepala. "Encik nak order apa?"
"Saya nak.. ermmm... Kek oreo dan Caramel Macchiato," bibirnya terukir senyuman yang lebar. Kami bertentang mata dan jantung aku berdebar. Segera aku mengalihkan pandangan.
Pelik. Kenapa aku rasa berdebar ni? Aku takut ke? Alaaa, Encik Aydan je pun! Maybe sebab aku tau yang ni bukan dia? Kut...
Selesai proses membayar, Encik Aydan beredar ke meja yang terletak disebalik dinding.
Caramel Macchiato.
Selama ni Encik Aydan ke yang hari hari order air tu? Maksudnya dia datang ke cafe setiap hari? Just aku yang tak nampak?
Tapi kenapa orang lain macam tak peduli kan Encik Aydan? Dia kan bos? Mungkin dorang tau tu bukan Encik Aydan kut.
Atau aku je nampak Encik Aydan tadi? Entah entah dia hantu! Dahlah pakai baju merah, ada kemungkinan juga.
Haish! Mengarutlah kau, Nayra.
Kalau betul. Jadinya, dia lah yang bagi aku note tu? Tapi kenapa?
Otak aku dikerumuni dengan 1001 soalan. Setiap soalan juga mempunyai 1001 jawapan. Ahh dahlah, baik aku sambung kerja.
bersambung
Advertisement
- In Serial330 Chapters
I’ll Teach You, Marianne.
Marianne, a talented curator at a museum, caught the attention of Mrs. Chaterine Ganke, a painting enthusiast who was also a very wealthy lady. The lady liked Marianne so much that she insisted her grandson, Leonardo Ganke, to marry her. Leon didn't love Marianne, but he couldn't refuse his grandmother's request.
8 1546 - In Serial63 Chapters
Loved
Emerson Leone - 23, average features ( according to her)student at NYU studying to death, struggling not to cry and wishing for love. Gone through many heartbreaks but the saying - "Fool me once shame on you, fool me twice shame on me " cannot apply to her, why you will read. And also she is elder daughter of Marie and Johan Leone, the millionaire business person, owner of construction company. But beware... smiles and blank looks hide dark and sinisterAdrien Stone - 28 , Multi billionaire bachelor, CEO of Stone Enterprises - a multinational company, but the company is still under his Grandpa's ownership. Also is hot and sexy as hell with hazel eyes and brown hair, but hey, aren't they always playboys... No he is not but still don't do serious relationships and has occasional one night stands. But beware.. looks can be deceiving. What happens when to protect the company, Adrien has to fulfill his grandpa's wish and Emerson can never have a say in the decision, they are tied in a not so 𝘩𝘰𝘭y matrimony. This isn't cliché even if the younger Leone daughter is angry for not being chosen as the bride, cause some bonds are destined to be destroyed, some secrets are ment to be spilled and some hearts are fixed to be destroyed again. Let's see how can Emerson survive her nth heartbreak.. Will she break or snap? *********************"Don't think this marriage is something, its nothing and means nothing to me. Let's make this clear so if you find myself with another women or relationship don't cry and think I cheated because there was nothing to be cheated on in the first place." And just like that she heard and felt the deep crack in her heart for the '𝘯𝘵𝘩 𝘵𝘪𝘮𝘦' *********************Ciao, 𝙎. 𝘼. 𝘿. (Unedited)
8 244 - In Serial48 Chapters
King of the Alphas
#1 in Luna 11.16.2018#1 in Romantic 3.7.2019#1 in Suspense 4.8.2019{Completed}Summary:Charlotte Woods finds herself in a life or death situation. After war breaks out on her territory, she seeks survival, but unknowingly runs onto Royal Territory. Kayden Giordano is the Alpha King. He is protective and sometimes overbearing, which may come across as attractive to some people. But to Charlotte, hell is bound to break loose. Two stubborn mates is never a good combination. But could this be an exception?Read to find out more.UNDER EDITING!!!----Enjoy! Feel free to comment and vote!I love you all!-A.J.
8 427 - In Serial36 Chapters
Dear Bestie..( Completed)
" Actually , all the strangers we meet in life are not really strangers" - When I came across this quote, I grinned .. When I felt it firsthand , I said -" yea.. It's true. At least to some extent.." "Hai!! I am Suman Tiwari.. A south Indian girl from a very conservative family.. Wanna know why I am wondering with this particular quote? Read ahead ..I promise , this isn't too lengthy or tedious"Have a good read .
8 204 - In Serial27 Chapters
What's wrong with Mr. Kim? [Kim Taehyung FF]
Genre: Romantic ComedyThis story revolves around a perfect boss and his not so perfect secretary. Both of them find each other very annoying and intolerable yet they can't let go of each other. Will their professional life remain totally professional or they're gonna make it spicy with love, lust and jealousy? What's that one thing which doesn't let them get distanced from each other?(Partly inspired from Korean Drama- What's wrong with Secretary Kim?)Are you tired of reading cold, rude and mean boss's stories? Why not give a try to my story?Warning⚠️: Contains smut and mature content!
8 274 - In Serial200 Chapters
Harry Potter Characters X Reader | Book 1 (Requests Closed)
The title explains it all! OC x character are also includedRequests are CLOSED-Highest rank:#3 in request (17 ~ 05 ~ 2018)
8 145

