《[C] Putera Kayangan》Bab 4 : Caramel Macchiato
Advertisement
"Jadi wife saya"
"Ha?!!"
Bapak lah, macam tu je dia lamar aku jadi wife dia? Baru kenal wey, tiba tiba dah suruh jadi wife. Tah tah dia ni bapak ayam.
Aku pandang dia dengan pandangan yang curiga. Otak aku tak boleh positif dah sekarang. Tah tah ni helah dia untuk culik aku pastu jual kat Siam hidup hidup!
No! Aku tak rela!
Mana konco konco dia? Mesti nanti dorang heret aku masuk van putih lusuh. Kiri kanan depan belakang aku tengok. Orang nak menculik ni tak kira tempat dah. Macam mana kalau dorang ada pistol?
"Nayra awak dah kenapa tengok kiri, kanan, depan, belakang ni?" Aku membetulkan kembali kedudukan aku.
"Mana konco konco awak?" Mata aku mencerlung memandang Aydan yang tengah terpinga pinga. Nak berlakon lah tu!
Aydan mula menggaru kepalanya. Mesti banyak kutu ni.
"Konco konco? Maksud awak?" Kepalanya disengetkan sambil memandang ke arah aku. Matanya terkebil kebil tak faham dengan situasi sekarang.
Tsk, konon konon tak faham je ni.
"Awak bapak ayam kan?" teka aku dengan yakin. Garfu aku genggam macam nak tikam orang. Ingat kau boleh main main dengan Anayra Zaara?
Tak semena mena Aydan gelak dengan kuat. Apa yang kelakar? Oh, kelakar lah kan aku dah tau identiti dia yang sebenar.
Selesai gelak, dia menggeleng gelengkan kepala. Kagum dengan kebijaksanaan akulah tu.
"Muka handsome dan baik macam saya ni di tuduh bapak ayam? Lawaklah awak ni Nayra," dia kembali ketawakan aku.
Anggapan aku salah ke?
"Anayra, I'm just kidding okay? Dont take it serious and don't get me wrong" dia melepaskan sudu dan garfu dari kedua dua tangannya. Siku dia letakkan di atas meja dan dia menyatukan kedua tangannya tadi. Mata hazelnya tepat memandang ke arah aku.
"Trust me Anayra, I can help you to find a job," ujarnya serius.
"What kind of job? GRO? I don't like it," kataku dengan nada dingin. Otak aku masih beranggapan buruk dengan dia ni.
Advertisement
"GRO? You're too precious. moreover, instead of me selling you to someone else, I'd better make you mine, Anayra,"
Aku hanya memandangnya. Betul jugak. Cantik macam aku ni baik buat isteri je tak payah kongsi kongsi. Eh, hehe
"Saya ada cafe dan sekarang cafe tu tengah makin famous so kami kekurangan kaki tangan nak layan pelanggan,"
Aku menganggukkan kepala berkali kali.
"Apa nama cafe tu?"
"Ayaan'z Cafe"
Ermm, macam cafe yang aku selalu pergi tu je.
"Nak tak?"
"Mestilah nak!" Balasku teruja. Sejujurnya, aku dah lama berangan untuk kerja di cafe. Peluang depan mata takkan aku nak sia siakan pulak.
Aydan tersenyum. Seketika matanya di kerlingkan ke jam tangan hitamnya yang berjenama tu. Tak silap aku, itu jenama Michael Kors.
Koleksi jam tangan lelaki Michael Kors merupakan keluaran jam tangan yang canggih dan sporty. Ianya sangat sesuai bagi mereka yang mementingkan gaya dan penampilan.
Boleh nampak yang Aydan amat pentingkan penampilannya. Rambut disikat rapi, baju t-shirt berkolar dimasukkan ke dalam seluar. Kaki dia pulak pakai sandal.
Aku? Nyahhhh... Jauh beza.
Habis makan, kami asyik berborak tentang diri masing masing. Dia ni boleh dikatakan supporting.
Lepas tu, tangan dia tak reti nak duduk diam tiap kali bercerita. Ada je gaya yang nak buatlah, tunjuklah. Comel!
Aku tengok jam telefon aku. Fuh! Sedar tak sedar dah pukul 1 pagi. Tak pernah lagi aku keluar sampai lewat malam macam ni.
"Aydan, saya balik dulu lah.. dah lewat sangat ni," Aydan mula cemberut.
"Alaa... Ermm okaylah. Saya hantarkan, jom" pelawa Aydan. Aku tak menolak sebaliknya hanya menurut. Seram jugak kalau balik seorang diri ni. Lagi kan pulak aku ni perempuan, seriau wey !
×××××
"Terima kasih Aydan hantarkan saya ke rumah." ucapku ikhlas dalam senyuman.
"Sama sama."
Aku tutup pintu kereta Camry berwarna silver milik Aydan dengan berhati hati. Pandai betul dia jaga kereta dia ni berkilat dan bersih. Fuhh mesti selalu cuci kereta. Satu lagi, aku akan rindukan bau pewangi green tea kereta dia ni.
Advertisement
Aku segera beredar ke rumah. Aku duduk dekat kondominium sorang diri. Kawan serumah aku dia bercuti dengan family dia dah dekat seminggu. Bagus jugak dia tak ada. Kalau tak memang masaklah aku kena bebel dengan dia tu.
Selesai mandi aku merebahkan diri ke atas katil. Punat 'on' pada sisi telefon pintar aku tekan.
Hmm... Tak ada mesej yang penting. Lepas ni, aku kena kerap check telefon. Tak nak nanti pisang berbuah dua kali.
×××××
Hari ni merupakan hari ke 30 atau lebih tepat sebulan aku bekerja di Cafe milik Aydan. Macam kurang sopan pula panggil Aydan je. Lepas ni aku kena panggil dia Encik Aydan lah.
Tak sangka betul cafe yang mewah ni milik dia kan? Cantik sangat hiasan dalam cafe ni. Aku suka! And guess who will get her uniform today? Yes, it's me!
Aku tertarik sangat dengan design baju dia tu, hitam serta berbenang dan bercorak keemasan mengikut tema kedai. Simple tetapi sangat elegan. Oh ya! Pada poket di sebelah kiri pulak akan ada sulaman benang berwarna keemasan nama pemilik baju tersebut.
"Anayra, tolong buat Caramel Macchiato satu, ya?" pinta Yana.
"Baik," aku membalas dengan senyuman. Hari ni aku yang kena bertugas dibahagian minuman.
And you know what? Aku kena puji tau sebab air yang aku buat semua sedap sedap! Mana taknya, aku letak jampi pengasih siap siap dah dalam air tu.
Okay guys aku gurau je!
Aku tak takkan buat benda syirik macam tulah, don't worry. Marilah datang ke cafe ni kalau nak rasa. Itu pun kalau cafe ni wujud. Huhu..
Gelas aku capai dan memulakan tugas aku. Macchiato sama seperti Espresso tapi ini versi ditambah susu. Jika kopi susu biasa Barista akan membancuh kopi bersama susu, berbeza dengan Macchiato, kopi akan ditambah ke dalam susu.
Itulah sebabnya kita akan nampak kesan kopi seakan bertompok di gelas, dari situlah Macchiato mendapat namanya yang berasal dari Macchia, bermaksud 'kesan' dalam bahasa Itali.
Baiklah, sekarang tinggal sentuhan terakhir, Caramel sebagai hiasan di permukaan.
Ya Allah, berbakatnya aku!
Aku letak gelas tu di atas dulang dan diletakkan di atas kaunter. Loceng separa sfera berwarna silver aku tekan. Mendengar bunyi loceng, Yana pun berlari anak mendapatkan dulang dan beredar setelah mengucapkan terima kasih kepada aku.
Aku pun sambung buat pesanan untuk pelanggan yang lain.
×××××
"Ini dia pesanan encik, Caramel Macchiato"
Aku memandang gadis itu dan hadiahkan padanya segaris senyuman. Setelah itu dia pun berlalu pergi.
Pandangan aku dikembalikan kepada Laptop. Penat betul buat benda benda ni. Nak design sana sini. Apa dorang tak reti nak design rumah sendiri ke? Nasiblah gaji boleh tahan besar.
Gelas yang berisi Caramel Macchiato di sisi laptop aku dilihat. Hari ni corak Caramel dia lain bentuk pulak. Ada pekerja baru ke?
Aku menjenguk ke kawasan dapur. Tapi hampa, aku hanya dapat tengok cashier saja. Pekerja lain semua di ruangan dapur.
Ermmm... Biarlah kalau pekerja baru pun kan? Kenapa aku nak kesah? Bukannya aku boss cafe ni.
Tapi kau patut bagitau aku yang kau ada ambik pekerja baru. Kau pun kene ingat aku pun ada hak juga ke atas cafe ni.
Aku sebenarnya tak suka sangat coffee tapi disebabkan aku mengantuk, aku order jelah mana gambar yang aku nampak ada cecair 'Caramel' di atas permukaan air tu.
Air itu aku hirup perlahan. Oh wait, aku hirup lagi.
Okay, air ni serious akan jadi favourite aku mula hari ni, saat ni, detik ni.
Aku hirup lagi dan tersenyum. Barulah semangat aku nak buat kerja dapat air sedap macam ni!
Mata aku kembali menatap laptop. Arghh, stress nya aku! Tak apa, demi sesuap nasi. Mari teruskan.
Aku akan pastikan rumah tu cantik secantik cantiknya.
bersambung
Vote and komen.. ehek thsnkyouu hiks
Advertisement
- In Serial62 Chapters
Being a Villainess is No Joke
Adailia de Perinius, the prettiest and bitchiest person of the novel, 'A Lovely Girl' and the main villainess. Being madly in love with the male protagonist, the Crown Prince, she becomes super possessive and did not let any woman come near him. But as in any novel, the male protagonist, Raashid, falls in love with Seanna, the female protagonist and Adailia's 'minion' who was bullied everyday. But Adailia being Adailia, tries to kill her and take Prince all for herself. Finally being tired of this daily torture, the Crown prince, when was announced the Emperor on his 19 th birthday, altered some laws that enabled him to executed Adailia. A befitting end for the villainess.But there's a slight ... wait.... a whole lotta big problem. Cause somehow, I, Choi Haeun, has become Adailia de Perinius.But well, I know how it ends so there's no way I'm gonna die.I just need to get in the Prince's good books and move out of their way.That's gonna be easy. But the luck wasn't with me and the story took some awkward turns.But well, if luck was with me I wouldn't have become Adailia in the first place, would I?*Cover photo not mine*A/N: This is my original work and not a translation of any novel
8 312 - In Serial34 Chapters
Bowstrings & Velvet (Spellbound #1)
Shae, the High Queen of Erya, has one rule:Not to fall in love with her husband.Three years into their arranged marriage, Shae is still ignoring her attraction to the handsome king. A simple task when everyone knows the rumours of his love affair with the Sorceress Isobel; the woman he helped save the world, but was not allowed to marry.Felix, the High King of Erya, has one goal:To charm his wife.When an attack forces the couple into forced proximity to reach home safely, Felix sees the opportunity to finally get close to the queen. Defeating the Dark Disciple and his followers was nothing compared to his most challenging task yet; convincing his wife to give him a chance.
8 271 - In Serial29 Chapters
Let the Fates Decide...?
Everyone is born with a dormant wolf spirit that only awakens in the ones who defy tradition. Duchess Arwyn Kingston of Gwyniar has always followed her own set of rules. Yet the rules of society are simple: on a maiden's 25th birthday, she must attend a fate ceremony in which she chooses her future by drawing the name of the man she will marry. Obey, and she will live a long and happy life with her chosen beside her. Rebel, and the consequences will overshadow her forever. On the eve of her 25th birthday, Arwyn attends her fate ceremony, determined to defy her parents by choosing her best friend, Duke Raydir, rather than her Chosen. With this choice, Arwyn severs the strings of fate, awakening the wolf spirit in both Raydir and herself. As the truth of the inner wolf is revealed and secrets unfurled, Arwyn and Raydir must navigate a future more dangerous than either anticipated. Will their love endure or was that always meant for the fates to decide? *** *Exclusively on Wattpad and Royal Road. Any replication of it on any other site is prohibited. DO NOT REPLICATE THIS STORY* Shout out to my wonderful friend @stella_vigo for my cover (follow her on wattpad!) and to @BloodR0se17 (follow her on wattpad!) for helping with the blurb *Chapters are named after songs; I do not own any of the titles. Credit goes to the respective artists.* Copyright © ALL RIGHTS RESERVED
8 132 - In Serial42 Chapters
a set-up
xiao x reader." when two friend groups decide to team together and try setting up two people together. those two people just so happened to be xiao and you. "- au modern- 7/6/2022- 7/26/2022thank you for the good times
8 103 - In Serial95 Chapters
3 Stepbrothers
PUBLISHED ON AMAZON--GET PHYSICAL COPY OR EBOOKALSO AVAILABLE ON BARNES & NOBLEwww.sofiaqholand.comMerchandise also available Tori lived with her dad and little sister. She never expected to have a stepmother, much less a stepbrother. But whats worse is not only one stepbrother, not two either. No three stepbrothers. But it gets worse, the three boys just happen to be the three triplet sport stars of the school. The same three boys that have gone out with nearly all those girls that wear short short skirts. The same three boys that are known as 'The Parris Sport Brothers.' What happens when the four are mixed together and agree not to tell anyone that there brothers? What happens when the four are forced to get to know each other? What happens when they have to learn to live with each other? After all its just one year right. All of them heading to college next year. Just one year right? One hectic year of broken hearts, sibling feuds and bonding, of out of nowhere events. Read the book to find out what happens to Tori.Started 2013Completed 2017Published 2020
8 174 - In Serial39 Chapters
Obsession ☭ Yandere Assassin x Reader
Yandere Assassin x Reader A corporation created solely for the purpose of killing targeted you, the daughter of one of the most powerful CEOs in the world. Naturally, an assassin was assigned to kill you. He watched you sleep, eat, and followed you everywhere. But what happens when he starts to feel obsessive? What happens when his only purpose in life is to have you become his...* * * - contains strong language, gore, violence, noncon - ©2020 obsessedkun all rights reserved
8 124

