《[C] Putera Kayangan》Bab 3 : You Are Fired!
Advertisement
Dari kejauhan, aku dapat mendengar bunyi siren menghampiri. Pihak polis lari memasuki kedai bunga dan menangkap si penjenayah. Aku pun menelek ke dalam kedai.
Eh, mana lelaki hoodie merah tadi?
"Anayra Zaara!"
Aku menoleh. Encik Minghao! Aku terus berlari kepadanya dengan wajah cuak. Mulut aku tak berhenti bercerita apa yang terjadi dari awal hinggalah akhir.
"Saya tak nak dengar semua tu Nayra," ujarnya dengan wajah serius. Dia marah ke?
"Kenapa?"
"Kenapa awak tanya? Saya dah kata hari ni cutikan?!" nadanya mula meninggi.
"Maaf..." aku menundukkan kepala.
"Kalau awak tak bukak kedai ni, aku tak akan rugi besar macam ni tau tak?!"
Aku hanya diam. Apa yang aku tau, aku rasa nak nangis sekarang. Semua orang pandang aku. Malu sangat aku rasa sekarang ni.
"Dahlah Nayra. Awak tak payah kerja dekat kedai saya dah,"
Lantas aku mengangkat kepala memandang wajah serius Encik Minghao. Aku menggelengkan kepala.
"No encik... Please jangan pecat saya. Saya baru tau pasal cuti tu tadi, saya dah nak balik dah tadi tapi ..."
"I don't care Nayra. You are fired!" potong Encik Minghao.
Aku terkedu. Aku dipecat? Tapi ni bukan salah aku. Bukan aku yang nak kedai dia dipecah masuk dan aku sendiri pun tak rela nak ada dalam situasi tadi.
Aku hanya mampu melihat Encik Minghao pergi. Aku hanya berdiri kaku sementara yang lain beransur meninggalkan tempat itu.
Semua ni salah aku ke?
×××××
Aku mengambil keputusan untuk keluar mengambil angin malam. Tak sangka hari ni aku akan dipecat. Kejadian tadi masih aku tak dapat nak lupakan.
Kena rompak, siapa je boleh lupa dengan cepat?
Walaupun tak teruk, tapi masih aku terkesan tambah pulak haish... Aku tak nak ulang ayat tu.
Suasana kat Taman Titiwangsa ni aman sangat. Walaupun ada ramai juga orang yang bersiar-siar tapi tidaklah sampai terlalu sesak yang boleh buat rimas.
Advertisement
Aku duduk di bangku berhampiran setelah lama berjalan. Boleh tahan lenguh juga berjalan kat sini. Haish laparlah pula haish perut aku nilah.
"Lapar ke?" aku pandang ke tepi aku. Eh bila masa ada orang kat sebelah aku? Tapi, macam aku pernah jumpa je dia ni.
Dia tergelak. Mungkin sebab tengok muka aku yang tertanya-tanya ni. Macam mane dia tau aku lapar?
"Sapu sapu perut tu takkan bagi awak kenyang pun. Jomlah, kita makan," dia mula berdiri.
"Ehh, tak naklah.. tak apa," tolak aku.
"Alaa jom saya belanja," aku merenung mata dia. Ya Allah, cantiknya warna hazel dia. Eh, mata hazel? Lelaki ni lah tolong aku tadi!!
Pergelangan tangan aku diraihnya.
"Eh!"
Dia dah kenapa? main tarik je anak dara orang! Nak tak nak aku ikut. Tangan tu aku biar je.
Ceh, tak suka pun biar. Boleh tahan gatal juga aku ni.
Sampai kat kedai, kami pun duduk berhadapan. Dia membaca menu sambil tersenyum sementara aku memandangnya dengan muka yang tidak berpuas hati.
"Saya nak nasi goreng kampung dua, oh ya, teh o ais dua juga," pintarnya kepada sambil pelayan sambil mengeluarkan jari telunjuk dan jari hantunya. Ala ala peace.
Selesai mencatat pesanan, pelayan itu pun beredar meninggalkan kami berdua. Mata aku masih memandang jejaka dihadapanku ini. Dia turut berbuat sedemikian tetapi bezanya ada secalit senyuman dibibirnya.
"Nama awak siapa?"
Uuu, dia buat first move.
"Anayra," balasku sepatah.
"Ouh... Hi Anayra, saya Aydan," dia menghulurkan tangannya. Aku hanya merenung tangannya kosong. Faham dengan pandangan aku itu, dia menarik kembali tangan dia.
"Sorry,"
Anak mataku kini beralih memandang wajah tampannya. Tampan tak tampan, aku nak kena ceramah jugak!
"Kenapa awak suka hati je tarik tangan saya tadi?" mata aku dikecilkan sedikit memandangnya tajam. Dia pula macam kerang busuk tersengih pandang aku.
Pantang betul aku bila lelaki pegang tangan ni. Nasib baiklah dia ni berupa lah juga kan. Eh apa kau ni Nayra.
Advertisement
"Awak tau kan lelaki dengan perempuan tak boleh bersentuhan? Kita bukan ada hubungan persaudaraan," tambah ku lagi.
Aydan menundukkan kepalanya tetapi masih dapat aku lihat jelas wajah yang kacak dan bibirnya yang sedang mencebik. Jari telunjuk kanan dan kiri beberapa kali disatukan.
Cute!!
"Stop it! Dont do that!!"
Anak matanya memandang aku tetapi kepalanya masih tunduk dan bibirnya masih begitu.
Lantas aku mengalih pandangan aku dari bertentang mata dengan dia. Ya Allah, beratnya dugaan nak jual mahal. Aku tak mampu!
"Sorry~" ujarnya dengan nada slow. Nak mintak simpati lah tu. Kaki nak kaki?
"Lepas ni jangan buat lagi," pandangan aku masih dilemparkan ke arah lain.
"Okay!"
Suasana antara kami menjadi sunyi. Aku pun acah acah bela tudung nak kasi hilang rasa kekok. Dia pulak.......
Korek hidung ?!
Ya Allah mamat ni agak agaklah ni tempat awam kut!
Sedari yang aku dah pandang dia dengan muka yang jijik, terus dia berhenti dan lagak seperti biasa. Dia meminta diri untuk ke sinki.
Nasib baiklah reti nak basuh tangan.
Makanan pun sampai. Kami menjamu selera bersama sama tanpa sepatah kata.
"Ermm Anayra,"
Aku mengangkat kepala memansangnya dengan mulut yang masih mengunyah. Kening kanan aku dijongketkan.
"Esok awak kerja?"
Aku menggelengkan kepala, "tak"
"Kenapa?" suapannya terhenti mendengar jawapan aku tu.
"Boss berhenti kan saya.. by the way terima kasih sebab tolong saya tadi," ujar ku sambil tersenyum. Kalau dia tak ada tadi, entah apalah nasib aku. Tah tah kena jual ke Siam.
"Aik, bila saya tolong awak?"
Dia memandang aku dengan muka yang kerut seribu.
"Takkan awak tak ingat,"
Dia menggelengkan kepalanya. Ok, dia tak tipu yang dia tak ingat tu. Aku boleh nampak muka dia jujur. Tapi, takkan secepat tu dia dah lupa?
"Awak tadi berlawan dengan dua orang perompak tu. Awak tendang dorang. Fuh dah macam filem Hindustan!" ujarku dengan teruja.
Dia memandangku pelik. Namun beberapa saat dia mula menganggukkan kepala dan tersenyum. Mungkin dia dah ingat. Aku pun tersenyum sekali.
"Awak kena berhenti kerja sebab kedai tu kena pecah masuk lah?"
Aku mengangguk kepala sebagai jawapan. Dia diam, aku pun diam. Jadi aku memilih untuk sambung makan jelah.
"Jadi sekarang awak memang tak ada kerja lah?"
Lagi sekali, aku mengangguk.
"Dah ada rancangan nak kerja dekat mana mana ke?"
Aku jeda. Lalu aku menggelengkan kepala
"Tak ada,"
"Kerja dengan saya"
Aku pandang dia dengan muka tak percaya. Kerja dengan dia?
"Kerja apa?"
"Simple je perkerjaan dia,"
"Pedo'oh lah,"
Dia pandang aku dengan muka kerut seribu lagi.
"Pedo'oh? Apa tu?"
"Tipuu"
"Haish.. mane ada tipu!" dia cemberut. Tak suka aku kata dia tipulah tu. Manelah ade kerja yang senang dalam dunia ni, semua susah susah.
"Kerja ni betul betul simple.. just stay at home," ternaik kening aku.
"Are you serious?" Aku memandang wajahnya lama untuk mencari kepastian. Kalau betul just stay at home tu, mestilah aku nak!
Aydan tersenyum memandang aku yang juga sedang memandang dia. Sukalah tu dapat bereye contact dengan aku.
Tiba tiba dia tersenyum nakal. Terus meremang satu badan aku tengok gigi dia yang berkilat tu. Putihnya gigi dia. Insecure aku.
"Serious"
"Kerja apaa?"
"Jaga makan minum saya"
Jaga makan minum dia? Wait, jangan kata yang....
"Jadi wife saya"
"Ha?!!"
bersambung
Advertisement
- In Serial15 Chapters
My Superstar | Glamrock Freddy X Reader
A one day trip as a child to the Pizza Plex completely changes your life. The minute you step in, you fall in love with Glamrock Freddy's design and personality. You move out to college and things take a turn as you revisit your childhood memories and meet him like he's an old friend.
8 226 - In Serial75 Chapters
Girl on Track
[FREE STORY w/ bonus paid chapter]Seventeen-year-old bike lover Roxy must fight her feelings for her cocky trainer in order to win the tournament. *****When her dad's racing accident leaves him in a wheelchair, feisty bike lover Roxy expects to have to give up racing for good. But then her family moves to the small town of Parkwood, and Roxy discovers Parkwood's racetrack, along with its cocky long-time champion, Tyler Wakeford. With the annual tournament coming up and both competitors determined to win, who's going to take home the medal?*If you aren't reading this book on Wattpad, it has been stolen. Please report the website!*
8 240 - In Serial21 Chapters
Secret lovers (Vegaspete ff)
Pete is head bodyguard of major family.Vegas is head of the minor family.Major and minor family are a kind of enemies 🤨.Pete and Vegas are in secret relationship.What will happen when both families will come to know about their relationship?Characters are from Daemi's novel but the story is mine.English is not my first language so I'll apologize for any grammatical errors.
8 131 - In Serial51 Chapters
Joker in the Pack (Romantic Suspense, Completed, Watty Winner)
WATTY WINNER!Life has dealt city girl Olivia Porter a series of bad hands, but just as she's about to fold, fate intervenes and leaves her with a full house. Out of other options, she takes a gamble and moves to the countryside, hoping Lady Luck will follow along.Olivia's decision to embrace the single life is soon challenged by the arrival of local ace, Tate, and wild card, Warren, but little villages can hide big secrets and somebody thinks Olivia is holding the key to theirs.As her opponent ups his game, Olivia gets one last roll of the dice with the arrival of a leather-clad stranger. Will she hit the jackpot or go bust?Joker in the Pack is a standalone romantic suspense novel from the Blackwood UK series - no cliffhanger!FEATURED by Wattpad.Highest ranking: Mystery/Thriller #2
8 77 - In Serial37 Chapters
Arta - the last princess
"Who did you say she is?" Osman demanded from the man.The prisoner was shaking and pleading for his life but did not say anything as he got aware of the terrible blunder he had made."Answer me or I will end your miserable life right here right now" waves of anger was visible in Osman's eyes. He raised his sword intending to cut the man's throat."Stop" Arta shouted.Osman slightly turned his head to Arta's direction while his sword was still high above his head ready to strike. Arta's heart was beating so fast, she was frightened but at the same time, she couldn't see this monster kill one of her people and do nothing. "I am Shahzadeh Arta. The only daughter of King Darian." Arta confessed. Her voice was louder than normal and a bit shaky.Osman chuckled coldly. A devilish smile appeared on his face.In the blink of an eye, he cut the man's throat. Everyone was silent only a faint hysteric cry of a woman from the cage could be heard. Arta's body was numb. She was just gazing at the man's lifeless body with teary eyes.Osman turned back and after cleaning the blood on his sword with the prisoner's clothes he lowered his head and whispered into Arta's ear, "you are just a slave now".
8 94 - In Serial6 Chapters
-LUCKY BASTARD-
[Naruto Discalimer Mashashi Kishimoto][Alternate universe, ooc, typo][Hurt, Drama, Romance]'kalian bisa memanggilku si brengsek yang beruntung.... karena itulah kenyataannya'
8 126

