《[C] Putera Kayangan》Bab 1 : Tayar
Advertisement
"Hey~
beautiful beautiful beautiful
beautiful An-"
Alarm yang berbunyi segera aku tutup. Tak tahulah kenapa, dengar 'hey' tu je aku dah boleh terkejut. Belum lagi bahagian Butiful butiful. Annoyinglah aku! Haish.
By the way guys, aku suka lagu ni. Don't get me wrong. Just annoying, pagi pagi dah puji aku cantik si Bazzi ni.
Apa? Biarlah aku nak puji diri sendiri. Self love is everything !
Haish, dah pagi. Aku rasa baru je aku lelapkan mata tadi. Nak tak nak, aku kena bangun jugak dari katil ni.
Tapi sebelum tu, aku check telefon pintarku. Manalah tahu, ada pesanan penting ke kan?
Kut kut Queen Elizabeth berkenan kat aku untuk cucu dia. Ha sapa tau?
Dari aku bebel sorang, baik aku mandi! Nanti flower boy marah aku lambat.
×××××
Sebaik sahaja lepas aku punch card, aku pun mula kemas kemas kedai bunga tempat aku bekerja ni.
Kalau diikutkan, hari ni dah cukup lima bulan aku bekerja. Ini satu kejayaan untuk aku sebab sebelum ni aku kalau kerja kat satu tempat tu tak pernah lebih dari dua bulan.
Ting
Aku menoleh ke arah pintu masuk dengan segera. Eh ada pelanggan! Tak tahulah. Tapi aku happy sangat sebab mood aku hari ni agak baik.
Mana taknya? Hari ni gaji aku untuk bulan ni akan diberikan. Haish macam macam aku nak beli nanti.
Aku segera menuju ke kaunter. Pandangan aku mula beralih kepada lelaki yang sedang terkial kial memilih bunga.
Sesekali kepala dia menoleh ke arah aku. Paling tak pun, anak matanya yang memandang aku. Fikir aku tak perasan anak mata hazel kau tu?
Aku melihat jam aku, dah 15 minit dan dia masih mencari bunga.
Aku mula mencekak pinggang, penat dah aku tunggu ni. Aku bagi isyarat kat rakan sekerja aku, Najla untuk pergi ke lelaki pelik tu. Tapi dia palau je aku.
Eeee, dah lama tak kene gigit dengan aku dia ni. Tak apa, sabarr Nayra~
Aku melangkah ke arah lelaki itu dengan senyuman yang dibuat buat.
"Encik, cari bunga apa?" Tegurku dengan nada yang ramah.
Advertisement
Lelaki itu mengetuk-ngetuk dagu dengan jari terlunjuknya. Dan ya, langsung tak pandang aku. Mata hazel dia melilau tengok atas.
Aku mengikut anak matanya ke arah yang dia pandang. Tak ada apa-apa pun.
OH WAIT ! Jangan kata dia nampak hantu dalam kedai ni! Patut tak aku panggil ustaz?
"Bunga tayar ade tak?"
"Kejap ye.. Bunga ta-"
Jap, aku salah dengar ke? Dia sebut bunga tayarkan?
Hotak dia!
"Kalau encik cari bunga tayar, bukan dekat kedai ni"
Aku cuba kawal suara aku dari meninggi. But kau faham tak? Dia nak bunga tayar.
Sah lelaki ni mereng.
"Tapi kawan saya kata bunga tayar ada jual dekat sini"
"Aik? Yeke?"
"Haah.. awaklah bunga tayar tu" ujarnya lalu tersengih sengih malu.
Dia try nak ngorat aku atau dia try nak rasa tapak kasut aku? Bunga tayar dia kata aku?
Takpe, kita husnuzon.
"Apa maksud encik dengan bunga tayar?"
"Sebab muka awak cantik macam bunga tayar kereta saya, licin!"
Aku speechless. Dia nak puji muka aku licin aku boleh terima, tapi tak ada benda lain ke haa selain tayar?!
"Lepas tu awak...." Dia mengembungkan pipi lalu mengempalkan tangan dan alaa faham fahamlah dia nak kata aku gemok.
Wait, gemok?! Eh ade yang jadi tayar kat sini karang. Aku kuruslah!
"Encik keluar sekarang!!" Jerit aku sambil menunding jari ke pintu keluar.
Kelam kabut lelaki tu melarikan diri keluar dari kedai bunga apabila tangan aku lagi sebelah mula mencapai penyapu yang tersandar di dinding.
"Eeeeeey!! tengoklah kejap lagi selipar jepun kau terputus pastu kau terpeleot jatuh longkang!"
Aku pun tak pasti dia dengar atau tidak. Tapi kesah apa aku kalau dia dengar? Lagi baguss!
Tak semena-mena, lelaki tu terpeleot saat ingin melangkah longkang dan
PAP!
Dia jatuh ke dalam longkang besar dekat hujung jalan tu.
Erk, sebab mulut aku ke? Tak kan? Memang suaratan takdir dia dah tertulis dia akan jatuh longkang sebab terpeleotkan?
Deria pendengaran aku menangkap bunyi tawa seseorang. Aku menoleh. Suara itu datangnya dari, Najla. Rakan sekerja aku tadi.
Advertisement
Sedap dia gelakkan orang ya?
Aku kembali lihat ke arah longkang tadi, ada dalam 6 orang lelaki sedang membantu lelaki bunga tayar tadi untuk keluar. Syukurlah, dia tak parah. Rasa bersalah pulak aku.
"Apa riuh riuh tu?"
Ha sudah! Ni tak lain tak bukan mesti flower boy . Encik Minghao.
Najla yang gelak tak ingat dunia tadi tersedak liurnya sendiri. Padan muka, gelak ke orang lagi. Kami berdua berdiri dihadapan Encik Minghao tanpa disuruh.
Aku dan Najla menundukkan kepala.
"Saya dengar awak marah dia tadi Nayra"
Diam
"Kenapa awak marah dia Nayra?"
Diam
"Anayra Zaara"
Aku mengangkatkan kepala memandangnya. Aku sedikit mencebikkan bibir meminta simpati.
Dapat aku dengar keluhan dari Encik Minghao. Aku kembali menunduk.
Siapa je tak marah kalau disamakan dengan bunga tayar?
"Maaf encik...."
Sekali lagi dia mengeluh.
"Disebabkan awak, pelanggan tak datang kedai ni nak dekat dua bulan tau?"
Ermm, memang betul pun. Tak dinafikan.
Tapi! Dah pakcik tu mengada nak ngorat aku.. fikir aku nak terima? Memang makan penyapulah jawabnya.
Gigi pun dah tak cukup ada hati nak ngorat aku.
"Ni awak marah sebab apa pulak?"
"Lelaki tu tadi samakan dia dengan bunga tayar HAHAHAH!" Najla gelak lagi. Haish kecik besar kecik besar je aku tengok dia ni.
Tengoklah, balik ni nanti, kau tercekik biji durian. Padan muka!
Encik Minghao berdehem dan menjeling Najla. Sedar akan itu, Najla turut berdehem dan meminta maaf.
"Jangan ulang lagi lepas ni Anayra. Kalau tak, saya terpaksa berhentikan awak kerja"
Terbutang mata aku memandang Encik Minghao. Berhentikan aku kerja?! No !! Mana boleh.
"Saya tahu mata awak besar, tapi tak payah nak menunjuk sangat! Hormat sikit yang mata sepet ni.. dah bersurai"
Najla menahan gelak.
"Ha gelak gelak ! Gelak je tau" kata Encik Minghao geram sebelum melangkah ke officenya dibelakang.
Najla hanya tersengih dan beralih ke tempat dia mengemas tadi.
Satu jelah aku nak puji. Encik Minghao tu walaupun berbangsa Cina, dia fasih sangat berbahasa Melayu. Kadang kadang terpegun aku bila dia dah mula berkata kata.
Dahlah Nayra, baik kau mula kerja sebelum dia keluar dari office dia dan mula membebel.
Lelaki kalau membebel lain macam!
×××××
Yeahh!! Sebelum balik tadi, Encik Minghao bagi aku dan Najla gaji untuk bulan ni. Dah lame aku tunggu. Sebulan RM 250 kira oklah tu kan?
So aku dah kerja lima bulan jadinya aku dah ada duit lebih kurang RM 1250. Wah, banyak jugak aku kumpul!
Seketika aku terhenti apabila deria bau aku menangkap bau yang amat harum. Aku menoleh kiri dan kanan.
Oh, patutlah. Ada kedai kek dekat kanan aku. Erm, apa kata aku belanja diri aku? Dah lama aku tak makan manisan macam kek ni.
Sampai kat pintu kaca kedai tu, aku terhenti. Aku patut tolak atau tarik?
Dekat pintu tu ada tulis 'push' means tarik atau tolak? Ya Allah kenapa aku bodoh dengan benda simple ni?!
Tiba tiba ada tangan yang menolak pintu itu. Pintu pun terbuka dan dia melangkah masuk, tapi dia memegang pintu agar tidak tertutup.
Omg! Lelakilah!! Dia pakai mask hitam dan kemeja putih yang dilipat sampai ke situ dan vest berwarna hitam. Segaknya!! Aku nak telek muka dia lebih lebih boleh tak?
Ok Nayra stop. Kau jangan buat malu tolong tolong !
Aku masuk dan dia pun menutup pintu dan beredar ke tempat lain dalam kedai itu.
Ish, tak sempat aku nak cakap terima kasih.
"Hi, selamat datang~" aku tersedar dari lamunan setelah mendengar suara perempuan menyapaku. Aku menoleh ke arah sumber suara itu.
Aku membalas senyumannya dan mendekati kaunter. Nametagnya aku lihat sekilas lalu.
Yana.
"Cik nak order apa?"
"Ermm saya nak kek chocolate ni" jari aku menunjuk gambar yang berada di menu di atas kaunter.
Jari Yana pun menekan-nekan skrin komputer dihadapannya
"Itu sahaja?"
Aku mengangguk dengan senyuman segaris.
Selesai urusan di kaunter, aku membawa kek chocolate aku ke meja di tepi tingkap dan menikmati manisan dihadapan aku. Sesekali mata aku meliar mencari jejaka tadi.
Mana dia duduk eh?
Ermm biarlah! Makan lagi penting.
bersambung
Hi, ini cerita pertama saya. Enjoy!
thanks support saya.
Vote dan komen korang amat bermakna 😭
Advertisement
- In Serial425 Chapters
Rise
Su Xue, a woman in her mid 20s, is struggling both in paying rent and finding her path in life. Her latest stint has her trying to become a popular League of Legends streamer, though to poor results. One day, she is interrupted in the middle of a livestream by a surprise visit from her landlady. She is informed that she will be having a new roommate. The landlady’s nephew, Lin Feng, a 18 year old boy who has just transferred over to Shanghai for his last year of high school.Though initially opposed to it, Su Xue reluctantly agrees to the arrangement. She learns that the two share a common interest—League of Legends—and that he’s really amazing at the game. Lin Feng also reveals to her he wishes to become the best professional League of Legends player in the world.The next day. Lin Feng attends his first day of school as a transfer student at High School 13. He meets Ouyang and Yang Fan, and the trio find a common passion in League of Legends. Lin Feng is then introduced to Ren Rou, the president of the esports club with a fiery personality, and Tang Bingyao, a quiet bookworm with a love for money and a surprising talent for the game.A little about Lin Feng’s past is revealed. He was a once pro player, the youngest in history and a contender for the best player in the world. Until the finals of the Season 1 World Championship. There, he lost to his arch-rival, an equally brilliant Korean youth. That was the peak of his career, and also the turning point in his life. He stepped down from his team and disappeared from competitive play altogether. Now, after a four year long hiatus, he aims to make a comebackOver the next couple of weeks, Lin Feng learns about the upcoming Shanghai 16 School Tournament, and that his school’s esports club had performed especially poorly the previous year. He agrees to coach the club’s team and help them win the first place trophy this year. And so, he starts the members of the club out on an intense training bootcamp.Meanwhile, the Season 5 League of Legends World Championship is taking place at around the same time. Tian Tian, one of Lin Feng’s former teammates and best friend, is on one of the Chinese teams playing at Worlds. After a poor showing, he is on the verge of a mental breakdown. Lin Feng witnesses everything in a viewing party with the esports club members and becomes worried.On the day of the Shanghai 16 School tournament, Lin Feng reunites with Tian Tian on the phone. He tells Tian Tian he’s going to return to the professional scene, that he’s making a new team and plans to invite him. But Tian Tian has to vow not to give up at Worlds and keep winning. Tian Tian agrees, and Lin Feng promises he’ll fight alongside him. Lin Feng then heads into his match with renewed resolve, to climb from the bottom all the way back to the top, and overcome the rival that defeated him so many years ago.
8 1144 - In Serial479 Chapters
Phoenix's Requiem
Painfully shy and conflict-averse, Yun Ruoyan is a scion to a noble house only in name, a puppet embroiled in political machinations beyond her ken. At the tender age of eighteen, poisoned and at death’s door, she finds herself thrown out into the streets. Her relatives have all been executed, betrayed by her dear husband and her cousin. With her dying breath, she curses her own weakness and swears revenge.When Yun Ruoyan awakens once more, she is thirteen, transported five years into the past by the will of the heavens. Her death-defying experience has changed her: no longer is she the malleable creature she once was. But more questions await at every corner—what is the truth behind the birthmark that disfigures her appearance? What are the circumstances surrounding her mother’s mysterious death?Will the phoenix rise from the ashes, or will she fall once more in thrall to fate?
8 653 - End489 Chapters
Poison Physician Consort
Follow Bai Luochu on a journey back to the peak as she reincarnates into the body of an orphaned daughter of the former great general of the Cloud Water Nation.With the Three Great Immortal Sects in front of her, her mortal enemies who caused her death, how would she rise to the top again?With her astounding medical skills and ability to create heaven defying poison, Bai Luochu heals the crippled meridians of her new body and attracts the attention of all three princes of the Cloud Water Nation!
8 1755 - End413 Chapters
Rebirth of a Fashionista: This Life Is Soo Last Season
Cinderella went from rags to riches, but when you are already at the top, fate is more than happy to kick you down. A car accident kicks off Sheng Jiaoyang's reverse Cinderella story by trapping her soul in the body of a poor girl, leaving her to succumb to fate and wait for her Prince Charming to come to her rescue -- obviously not!Like a phoenix rising out of the ashes, Sheng Jiaoyang forges her own way back up to the upper echelons of society, clearing obstacles, taking revenges, and bagging her handsome and rich childhood friend on the way.If you are tired of reading about poor damsel in distress waiting for a man to rescue her, and wants a female lead that can carry herself to the top, Rebirth of A Fashionista is the novel for you!
8 282 - End448 Chapters
The Attack of the Wastrel
Her rebirth gave her a second chance at life. She was back with a vengeance and wanted to make those that had harmed her pay. But to those that helped her, she wanted to repay them. Her evil stepmother? She would slowly pull out her claws, one by one. Her evil stepsister? She would crush her pride. She thought that by getting her revenge for her past life, she would be happy in this life. However, she never would have thought that danger would chance upon her time and time again. The hatred from her clan and whether their bloodline would continue to exist, lay solely on her shoulders. Luckily, on this thorny path, someone had always been protecting her. "Third Prince, have you ever regretted being with me?" That person laughed lightly and peered at her with a loving yet weary look, "As long as I am together with you, I have no regrets."
8 1466 - End401 Chapters
Demoness's Art of Vengeance
Jun Xiaomo, notoriously known as “Lady Demoness”, finds herself chained and bound in a dungeon. Her hard-earned cultivation has been completely crippled, and she has no means of escape. Qin Shanshan, a lady she used to called her “close friend”, mocks Jun Xiaomo, revealing that Jun Xiaomo had been used by the people around her. Even her lover, Qin Lingyu was one of the masterminds scheming against her. Jun Xiaomo watches her life flash before her eyes and realizes that she had indeed blindly placed her trust in people. Her naivety had led to her current predicament. Jun Xiaomo wanted to end it all. However, she is determined to deliver a swan song. Over the hundreds of days tormented in that very dungeon, Jun Xiaomo had painstakingly painted a complicated formation array with her own blood. With a determined look, Jun Xiaomo burns her life force to activate the array. Her sole intent? To bring with her as many schemers to the gates of hell as she could. The bright red light from thearray intensified, and the end was nigh.…or was it? Jun Xiaomo opens her eyes and finds herself alive again; time had rewound right back to when she was sixteen years of age, albeit only at the eighth level of Qi Cultivation. Armed with the knowledge and memories of her previous lifetime, Jun Xiaomo is determined to learn from her mistakes and bring retribution to those who so deserve…
8 379

