《Koleksi Seram》Rambut
Advertisement
Kejadian ni berlaku dekat asrama, kisah seram memang lebih banyak dekat tempat seperti penjara ni tapi kenangannya memang pergh! berlambak dalam kepala!
Siapa kata asrama tak best? okay, memang tak best bila waktu suruh study. Solat subuh berjemaah, turun makan kena pakai baju kurung, dan tertembung dengan makhluk yang mengilai malam buta. Ya, aku tahu perasaan tu dan memang pun tak best tapi nak menimba ilmu punya pasal. Kita hentam sajewwwwwwlah
Okay! habis bab penerangan. Sekarang, aku nak kongsi cerita. Kenapa tajuk rambut? alright guys, cerita ni ada kaitan dengan benda yang halus hitam mayang ni. Orang melayu, panggil rambut. Mat saleh panggil hair. Hair lah sangat!
***
Nama aku Hemeera, temanku panggil Meer. Eh? bukan ke panggilan lelaki? Ya, sesuai dengan aku yang berperangai sedikit kasar dan lasak. Temanku yang otak biol ni namanya Doddy, Eleen, Aing, Anna dan Ocah. Kami sebilik, dan semua temanku dari sekolah rendah. So, memang best ah sebilik dengan orang kau kenal. Kalau tak mesti janggal dan awkward. Omg! i cannot mak!
Sudah dekat pukul tiga pagi, bilikku masih lagi bising. Well, ada yang on the phone dengan balak dia. Tengok movie dan aku? aku syok korek hidung sambil baring. Dah nak masuk tidur sebenarnya, tapi mata tak nak tutup lagi. Doddy dan Eleen dah lama lena. Dia orang spisis koala, lebih tidur dari makan. Yang paling lewat tidur, si Ocah ni. Sejak dia mempunyai komputer riba sendiri. Dia asyik tidur sejam sebelum ke sekolah. Dah nak dekat tiga hari dia buat alah menatang ni. Pastu, bila dalam kelas. Melantak buat peta atas meja, bila dikejutkan mulalah mata tu macam orang melayan blue. Bongok betul!
Jam comelku berdering kuat, aku tersentak dan lempar ke lantai. Tak hairanlah kan, ni yang ke 237 kali jam hancur dek aku. Aku jenis susah bangun pagi, sebab tu aku letak jam tepi telinga aku. Baru aku boleh bangun! Hahaha!
Advertisement
"Jam hancur lagi ke Meer?" soal Doody. sambil menyarung seluar dalam polka dotnya. Auh! comel!
Aku angguk. Ish minah ni! Dah tahu cendana pula, sudah tahu bertanya-tanya. Aku rasa betul dah peribahasa ni. Kot!
"Ocah bangun tak lagi?" soal Eleen. Si mak cik kecil molek yang caring.
"Dah bangun, sekarang tengah mandi" balas Anna. Minah arabiah yang cun!
Panjang umur, pendek tuan. Ocah keluar dari bilik air sambil menggigil kesejukan. Sejuk gila babi! pagi buta bangun mandi. Ergh! kalau kat rumah, aku buat tahi mata lagi.
Ambil masa dalam 15 minit jugalah nak bersiap untuk ke sekolah. Mood pagi ni aku kurang best, sebab tidur lewat punya pasal. Tahi hidung aku rasanya lima hari ni konfem dah tak ada. Habis aku korek, sampai ke ubun. Hehe, gurau je!
***
Tujuh hari sudah berlalu, dan malam ni malam Ahad gitu. Aku dan macam biasa si Ocah, masih belum tidur. Esok sekolah, tapi mata aku tak pernah tak buat hal. Aku korek ganti baru kang! eh, tetiba panas pulak hati.
"Cah, ko buat apa?" soal aku. Syok bebenor minah ni main!
Dia berpaling ke arahku. Nasib aku jenis chill, yelah dalam keadaan gelap. Lampu laptop bercahaya, sekali pandang Ocah seperti capital H. Takkan aku nak sebut, muncul kan baru tahu! ops! celupar punya mulut!
"Main game" balasnya sepatah dan terus kembali menghadap gamenya. Ameba pigg je pon!
Aku mengganguk sekali, dan mataku terpancar ke arah pintu. Alamak! tadi tersebut sekarang sudah muncul!
Aku memandang Ocah, dia masih tidak sedar kewujudan si dia. Kalau aku tegur, nanti dia kacau aku. Aku baring pelan-pelan, tutup mata rapat. Dengan menggigil aku tidur, berpeluh bukan main lagi! jantung tak berhenti berdenyut. Bodoh! jantung memang kena berdenyut, kalau tak mati lah! uih, sempat lagi bermonolog. Aku tutup telingaku dengan earphone dan memasang lagu kuat-kuat. Pagi! silalah menjelma cepat!
Advertisement
Pagi itu, kami terdengar teriakan Doddy. Aku menggenyeh mataku, dan terus mendapatkan Doddy. Doddy menuding jari ke arah sesuatu sambil matanya mula berair. Aku berpaling ke arah yang sama dan mulutku terlopong luas.
Omg! Ocah!
Bilikku dikerumuni ramai pelajar aspuri. Kejadian ni pernah berlaku sekali di asrama ni, tapi itu dulu. Seorang pelajar perempuan yang sering tidur lambat dan sejam sebelum ke sekolah dia baru ingin beradu. Selepas seminggu melakukan benda yang sama, pelajar itu telah berbaring kaku di atas katil sambil rambutnya yang panjang tersimpul di palang atas katil. Kalau nak membuangnya balik, memang susah. Jadi, terpaksalah memotongnya. Benda ni dilakukan oleh Hantu Kerinting kerana rambutnya yang berkerinting. Tiga ekor sekali datang dan mengingkat rambut mangsanya dan kejadian inilah berlaku ke atas kawanku sendiri! Ocah koma dua bulan selepas tu. Mungkin kau orang anggap kelakar tapi inilah sebenar yang terjadi. Dia hanya tinggal di asrama. Sebab, makhluk itu tahu asramalah tempat yang kebiasaannya pelajar buat masalah. Lagi-lagi, perempuan.
So, jagalah diri di asrama kalau tak nak terkena benda macam ni. Terutama, darah haid kau! bersih kasi hilang bau. Kalau kau ambil remeh, konfem badan kau kurang darah. Syaitan penuh dalam badan!
'Biar penat, asalkan selamat!'
Advertisement
- In Serial21 Chapters
Azennawl Anthology
A fiction created solely so I would be able to upload short stories that don't take up the length of a full novel. It contains stories from all over Azennawl and other places. If you enjoy stories about magical heroes, with some mysteries as well, feel free to check some of these out. Contents: The Chase: A short story about an immortal king who indulges in nostalgia until the relics that embody it are stolen from under his nose. Even with his power, will he be able to figure out who or what has been doing this? Rise Again: Can a man without his memories rise to be something greater. Does he need those memories to be great, or can he build something better with what he now has? Banner will rise again. Sincan and The Rhyming Man: Sincan Tolkin is called in to the city of Leostita to deal with a series of crimes that have been happening. When he's face front with the man behind it all, he must work with a police chief to take him down, or suffer the consequences. Sleight of Living: Tyson is a homeless man living in the run down parts of the city. When the world continuously punishes him for doing things the right way, is the only solution to use those same hands that threw him into this situation to get himself out?
8 171 - In Serial34 Chapters
The Meaning of Life
It all started with that voice. One day, a slightly psychopathic teenager named Krey heard a voice in his dream. A goddess's request, a new world, the legacies of the Divine realms, the never-ending storms in the world of Salratia. With the carefree thought of "I shall live as I please~!", Krey sets out to begin his 'otaku' dream. But it is not smooth sailing. Troublesome divine entities, mortal politics and the relationship with his new companions. How could he, a former assassin and former odd-jobs part-time high school student worker (not to mention an otaku), a perfect example of a loner (though he himself doesn't seem to realize it) be able to handle this problem? "Ei! Whatever, there's still a few more centuries! I'll go travel the world in peace!" [Author here. This is my first time writing a story in RRL. Criticism is very welcome as long as it is educational and has some tips and bits of advice for me. I am still learning]
8 115 - In Serial58 Chapters
Nick Wilde X Reader | A New Partner
You were going about your normal life - - until you join Nick Wilde as his new con-partner! Mischief and fun ensue as he takes you on his adventures. He's quite a charmer, but not everyone he knows may be to your liking... And when baggage from his criminal life comes to haunt Nick, will you be there to save him? Also lots of fluff and cute stuff in between.[Gender neutral perspective towards you, so guys, gals, anyone can enjoy this story!][You can also be pretty much any animal you want, but it was written with the idea of the reader being a fox... so keep that in mind.]The second half of this book, the Epilogue, is now complete! I hope you're ready for shenanigans, jokes, world-building, and way too much sauciness! You also might see some familiar faces from the movie...
8 207 - In Serial27 Chapters
Romeo and Juliet
Romeo and Juliet is a tragedy written by William Shakespeare early in his career about two young star-crossed lovers whose deaths ultimately reconcile their feuding families. It was among Shakespeare's most popular plays during his lifetime and along with Hamlet, is one of his most frequently performed plays. Today, the title characters are regarded as archetypal young lovers.Cover done by @zuko_42
8 191 - In Serial6 Chapters
(Completed)Faster than Lightning
Deku has a quirk. he's calls it Hiraishin. hr places Jutsu formulas and can teleport to them in 5 seconds flat. He meets a girl named Melissa(I gave her a quirk) with a quirk called poison. she can shoot needles from her hair they are highly potent. they become friends then lovers
8 155 - In Serial30 Chapters
One Night; tk
"we were better off as friends"orwhere Taehyung, who is Jungkook's sister's boyfriend ends up in a bed with Jungkook drunk.started- 02/09/2020ended- 17/ 05/ 2021
8 148

